Elke dag wordt het digitale landschap drukker. De concurrentie om op te vallen en het publiek aan te trekken is nu sterker dan ooit. Met informatie die met een klik beschikbaar is en mensen steeds meer meedogenloos worden, heeft men meer nodig dan alleen een goed webdesign. Dus de vraag luidt: Wat is de perfecte formule die klanten niet alleen aanspreekt, maar ook aanspoort om opnieuw uw website te bezoeken?

Webdesigners zijn begonnen met het toepassen van op psychologie gebaseerde ontwerpen om hun website meer op te laten vallen. Gezien de behoeften van het publiek heeft dat nooit een hoge prioriteit gehad bij het ontwerpen van websites. Er zijn weinig basisprincipes voor psychologisch webdesign die, als ze worden begrepen, een lange weg zullen banen in het opbouwen van vertrouwensfactoren bij uw bezoekers. Ze worden als ingewikkeld of ongewenst beschouwd, maar de waarheid is dat ze dat ook niet zijn. Deze punten zijn niet alleen effectief, maar ook gemakkelijk te implementeren.

Web design psychologie, in eenvoudige woorden betekent het: ontwerpen vanuit het oog van de bezoeker. Aanvoelen hoe uw bezoekers zich voelen wanneer ze op uw website terechtkomen. Het ontwerpen van een webpagina die resoneert met de gevoelens van mensen zal een positieve invloed op hen hebben. Het is het fundament van vertrouwen van een ontwerper met zijn gebruikers.

 

1. Vertrouwen scheppen

“48% van de mensen noemde het ontwerp van een website de belangrijkste factor bij het bepalen van de geloofwaardigheid van een bedrijf”

Vertrouwen scheppen onder uw gebruikers moet bovenaan uw prioriteitenlijst staan. Als u wilt dat uw bezoekers zich gedraagt ​​en doet wat u verwacht, is het van cruciaal belang dat uw bezoekers op u vertrouwen. En in dit tijdperk van digitale oplichting, frauduleuze schema’s, privacyschending en identiteitsdiefstal, wordt vertrouwen winnen niet makkelijk.

Binnen een paar seconde moet u snel het vertrouwen van uw bezoeker kunnen winnen. Een goed webdesign met duidelijke navigatie zou voldoende moeten zijn om iemand gerust te stellen. Niemand krijgt een tweede kans om een ​​goede eerste indruk te maken. Zorg er dus voor dat uw website een duidelijk doel achterlaat en vertel mensen wat u van hen verwacht.

 

2. Emotiepsychologie

Emotie is een sterke motivatie voor mensen om bepaalde handelingen uit te voeren. Gecombineerde kleuren en lettertypen kunnen een waardevol hulpmiddel zijn om bezoekers te beïnvloeden. Elke kleur brengt namelijk een emotie over.

“92,6% van de mensen legt de nadruk op visuele factoren bij het kopen van producten”

 

 

3. Patroonconsistentie

Het menselijk brein is verbazingwekkend scherp in het herkennen van patronen, van achtergrondkleur tot paginaindeling. Gebruik het in het voordeel van uw bedrijf en zorg ervoor dat u deze kleine details niet over het hoofd ziet. Door ze niet te gebruiken, wordt het bekende patroon verstoord, onze hersenen vinden het dan moeilijk om zich te concentreren.

De meeste mensen lezen in een ‘Z’ patroon, en verwachten dat een logo linksboven staat. Elke wijziging in deze basispatronen kunnen ervoor zorgen dat uw bezoekers zich ongemakkelijk voelen. Het is de taak van een ontwerper om deze basis niet aan te passen en iets nieuws te creëren om het gevoel van het merk te behouden.

 

4. Graaf dieper met visuele factoren

Een van de gemakkelijkste manieren om uw concurrenten voor te blijven, is door te kiezen voor prachtige afbeeldingen van hoge kwaliteit. Het is bekend dat mensen zich eerder een beeld herinneren dan een tekst. Oogvriendelijke afbeeldingen met hoge resolutie doen het goed bij het trekken van de aandacht van de gebruiker. Dat is de kracht van foto’s die uw inhoud kunnen maken of breken. Maar zorg ervoor dat u alleen afbeeldingen gebruikt die relevant zijn voor uw bedrijf.

 

5. Negatief ruimteconcept

Het is erg verleidelijk om een ​​enorme hoeveelheid informatie op uw webpagina te zetten. Maar vaker wel dan niet, vernietigt deze strategie zichzelf. Denk vanuit het perspectief van de bezoeker. Stel je eens voor, je komt op een pagina terechtkomt die rommelig is en welke té veel informatie bevat – dan lijkt dat al snel chaotisch. Toch? Wil je het dan nog lezen? Nee.

Dat brengt ons bij het concept van negatieve ruimte. Beschouw de witte ruimte als ademruimte. Hiermee kan de gebruiker door de hoofdinhoud bladeren en zich toch concentreren. Met de combinatie van goed vormgegeven designelementen en witruimte kan men zijn bezoekers aanmoedigen om een specifieke actie te ondernemen.

 

Voor elke ontwerper, ongeacht of zijn merk nieuw of gevestigd is, zal het kennen en integreren van psychologie meer opleveren dan u denkt. Ontwerppsychologie is het meest gebruikte element dat de menselijke interactie en het conversiepercentage van websites bepaalt.