Wat is SEO?

U heeft misschien al weleens gehoord van het woord: ‘Search Engine Optimization’, ook wel SEO genoemd. SEO is een gedenkwaardig onderwerp. We zullen de componenten opsplitsen, behandelen en uitleggen waarom u het nodig heeft voor uw website.

SEO is een set regels die door een website-eigenaar moet worden opgevolgd om de zoekmachine te helpen bij het vinden en rangschikken van een website. Maar eerst, om het een beetje makkelijker te maken, volgen hier enkele belangrijke termen die belangrijk zijn om te begrijpen:

BACKLINKS:
Een inkomende link van één of meer webpagina’s naar uw website.

INHOUD/CONTENT:
De informatie op uw website die gebruikers tegenkomen. Dit omvat tekst, afbeeldingen, geluid, video en animaties.

SLEUTELWOORDEN/KEYWORDS:
Een woord of woordgroep die van belang is voor een zoekmachine.

ORGANISCHE ZOEKRESULTATEN:
De websites die verschijnen wanneer u zoekt binnen een zoekmachine (bijv. Google, Yahoo, Bing). Hier gaat het niet om de pagina’s welke door advertenties bovenaan een pagina te zien zijn.

PAGINA/DOMEIN AUTORITEIT:
Voorspelt hoe goed een pagina zal scoren op de zoekmachine op basis van bepaalde factoren.

VERKEER:
Het aantal bezoekers of weergaven dat u op een webpagina ontvangt. Idealiter wilt u meer verkeer, omdat dit betekent dat meer mensen worden blootgesteld aan uw website en wat deze te bieden heeft.

 

Hoe werkt SEO?

Zoekmachines werken op dezelfde manier als bibliotheken. Google is als het ware de bibliotheekmedewerker, en u (de zoeker) zoekt een boek. U vraagt een boek aan over onderwerp “X” en de bibliotheekmedewerkers doorzoekt alle boeken om een boek te vinden dat het meest relevant wordt geacht voor onderwerp “X” en ook de dichtstbijzijnde boeken. Een zoekmachine doet precies hetzelfde, maar dan voor pagina’s op het internet.
Wanneer u iets Google, scant het zijn database, die alle websites bevat, en retourneert degene die het meest geschikt voor u zijn. Het doet dit met behulp van verschillende algoritmen (regels voor zoeken), evenals andere factoren (zoals inhoud en zoekwoorden) die u via SEO kunt beheren. Hoe beter je SEO, hoe beter je scoort en hoe groter de kans dat mensen je zullen vinden. SEO bevat een aantal regels die ervoor zorgen dat uw website (indien correct opgevolgd) hoger scoort. Er zijn echter enkele factoren die niet in handen zijn van een websiteontwikkelaar. Niemand kan je garanderen dat je als eerste zoekresultaat bovenaan komt als je dit volledig organisch doet. Hoog scoren is uiterst belangrijk, aangezien de eerste tien resultaten al het verkeer opleveren.

 

On-site SEO

On-site SEO zijn factoren die u op uw website kunt wijzigen om de positie van zoekmachines te beïnvloeden.

 

Content van hoge kwaliteit voor een goede ranking

Dit is de belangrijkste factor die wordt gebruikt om het verkeer via SEO te vergroten.

De inhoud op uw website moet bedoeld zijn voor uw gebruiker en kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Google beloont goede, relevante inhoud met een hogere ranking. Er zijn drie belangrijke componenten van goede inhoud: zoekwoorden, koppen en beeldoptimalisatie.
Sleutelwoorden
Uw inhoud moet relevante woorden bevatten die vaak worden doorzocht. Om de juiste formulering te krijgen, kunt u de Google Keyword Planner-tool gebruiken.

 

HTML Markup bijv. koppen

De HTML-code voor uw website speelt een belangrijke rol. Door de juiste HTML-opmaak te gebruiken en alle ‘best practices’ te volgen, kunnen zoekmachines uw inhoud goed begrijpen. Dit wordt ook beloond.
Bijvoorbeeld: Koppen (H Tags) geven een algemener overzicht van de inhoud en hebben daarom een hogere weging wanneer Google zoekt naar relevante websites. Daarom wilt u populaire zoekwoorden opnemen in de koppen.

 

 

Beeldoptimalisatie

Afbeeldingen op uw website worden ook als inhoud beschouwd. Ze moeten de juiste naam hebben om zoekmachines gemakkelijk te kunnen identificeren. Dit zal uw aanwezigheid op het internet verder vergroten.
Als uw foto’s zijn gelabeld met cijfers of willekeurige tekens, dan worden ze niet weergegeven. Hoewel zoekmachines buitengewoon slim zijn, kunnen ze niet zien wat een afbeelding is door er alleen maar naar te kijken, wel zijn ze goed in het begrijpen van zoekwoorden en tekst. Dus een afbeelding met de naam: DQS92JD.jpg zegt de zoekmachine niets, terwijl een naam als bijvoorbeeld ‘foto-van-het-gras.jpg’ heel duidelijk is voor een zoekmachine. Google beloont dit soort webontwerppraktijken en is er vaak een van de meest over het hoofd geziene factoren door mensen die zelf SEO proberen te doen.

 

Laadsnelheden van pagina’s

Zoekmachines zoals Google en Bing houden rekening met de laadsnelheid van de pagina bij het zoeken naar websites. Mensen houden niet van wachten en u wilt dat uw website zo snel mogelijk wordt geladen.

 

Verschillende multimedia

Door meer en gevarieerde media op uw webpagina te hebben, erkennen zoekmachines dat uw inhoud meer waarde heeft en van betere kwaliteit is. Het zal kijkers ook aanmoedigen om langer op uw pagina te blijven, wat op zijn beurt uw positie in de zoekmachine verhoogt.

 

Off-site SEO

Offsite SEO omvat factoren zoals backlinks en sociale media. Deze komen niet rechtstreeks van uw website, maar helpen nog steeds uw positie in de zoekmachine te beïnvloeden.
Backlinks

Door andere sites, met name gezaghebbende sites, naar u te verwijzen en naar u te linken, verbetert u de positie van uw zoekmachine. Het verhoogt ook het verkeer naar uw site via deze links. Als u unieke inhoud van goede kwaliteit heeft, moedigt het deze goede of gezaghebbende sites aan om naar u te linken.
Backlinks van kwaliteit zijn een van de belangrijkste rangschikking factoren.

 

Sociale media en bloggen

Dit wint websiteverkeer door sociale mediamarketing. U moet uw eigen pagina maken waar u verbinding kunt maken met vrienden, relevante inhoud kunt delen (om verkeer te genereren) en actief kunt deelnemen.
Hier zou u een blog voor uw website moeten beginnen met veel unieke inhoud. Je kunt het dan indienen bij verschillende blog-directories en zoekmachines. Dit zal u ook helpen geloofwaardigheid te verwerven bij zoekmachines.

 

Webmasterhulpprogramma’s en site-indexering

Google zal uw website uiteindelijk vinden (tenzij u dit niet heeft gezegd, wat vaak een fout is voor beginners die deze instelling per ongeluk aan laten staan).
Maar waarom zou u wachten tot het uw site vindt, als u het meteen kunt vertellen. De meeste zoekmachines bieden een Webmaster-beheerdersdashboard waar u een sitemap kunt indienen (een letterlijke kaart met al uw sitepagina’s en links). Dit versnelt het indexeringsproces en houdt Google op de hoogte van alle wijzigingen die uw site aanbrengt.

 

Waarom heb ik SEO nodig voor mijn website?

Waar komt het op neer? Het primaire doel van een website is om het verkeer voor uw website te verhogen tegen de laagst mogelijke kosten. Door SEO kunt u de positie van uw website verhogen en de kans dat u wordt gevonden door organische zoekopdrachten zonder dat u voor advertenties hoeft te betalen. Goede SEO verhoogt de zichtbaarheid, winst en geloofwaardigheid.

 

Verhoogde zichtbaarheid

Goede SEO zorgt er ook voor dat uw website op Google verschijnt wanneer iemand een zoekopdracht invoert naar iets dat relevant is voor uw website. Als u succesvolle SEO heeft, zal er een grotere verscheidenheid aan zoekopdrachten zijn die uw website naar voren brengen.

 

Verhoogde winst

Als uw website verder dient als uw online platform voor uw bedrijf, dient succesvolle SEO als onschatbare en gratis reclame. U verhoogt uw inkomsten zonder de kosten te verhogen. Daarom vergroot u uw winst exponentieel.

 

Helpt bij het opbouwen van geloofwaardigheid voor meer weergaven

Door een hoge ranking, goede backlinks en inhoud van goede kwaliteit te hebben, bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op bij je kijkers. Ze zullen uw website eerder bekijken en volgen.

 

Conclusie

Wij van Verbeter je website geloven dat SEO essentieel is voor een succesvolle website, ongeacht het doel. Deze service bieden wij gratis aan bij het ontwerpen van uw website. We kennen alle kneepjes van het vak en volgen alle praktische tips om ervoor te zorgen dat uw site het maximale potentieel bereikt.