Google Analytics is een gratis tool die het het gedrag van het verkeer op uw website bijhoudt en rapporteert. Het kan aan uw Google Ads-account worden gekoppeld voor meer gedetailleerde informatie over de gebruikers die via Google Ads naar uw site komen. Op deze manier kunt u de prestaties van uw account optimaliseren met betere informatie over de gebruikers van uw website en online marketing.

Wat kan Analytics bijhouden?

Google Analytics (GA) kan u vertellen hoeveel gebruikers naar uw site zijn gegaan in een bepaalde periode, zoals zeven dagen, een maand, een jaar of aangepaste bereiken. Het kan u ook de demografische gegevens van gebruikers op uw site geven, op locatie, leeftijd, geslacht en of ze al dan niet een terugkerende bezoeker zijn of uw site voor het eerst bekijken. Adverteerders kunnen het pad van een gebruiker pagina voor pagina volgen om te zien waar ze op de site terecht zijn gekomen, inclusief welke externe URL’s hen naar uw website leiden en op welke pagina ze terechtkwamen toen ze de site verlieten. Deze kunnen allemaal nuttig zijn om inzicht te krijgen over hoe uw potentiële klanten met uw inhoud omgaan.

Het publiek evalueren

Gebruikers naar uw website halen is een geweldige manier om uw naamsbekendheid en online conversies te vergroten, maar verschillende gebruikers hebben verschillende waardes, afhankelijk van wat u oproept tot acties op de website. Meer nieuwe gebruikers zijn geweldig als u het bereik, de bekendheid of de middelen van uw organisatie wilt vergroten. Als u echter producten, services of oplossingen verkoopt die doorgaans duurder zijn, moet u op uw website op zoek gaan naar meer terugkerende gebruikers.

Afgestemd op dat, is het gebruik van het tabblad “Acquisition” een andere geweldige manier om uw nieuwe en terugkerende gebruikers te evalueren. Dit gedeelte van Google Analytics laat u zien hoe een gebruiker uw website heeft gevonden door de acquisitiebron te segmenteren in wat Google ‘Verkeerskanalen’ noemt.

Hieronder staat een korte toelichting bij de verschillende verkeerskanalen:

– Direct verkeer: dit kanaal definieert een gebruiker die uw URL kent en deze rechtstreeks in zijn adresbalk heeft getypt om uw website te vinden, of automatisch aanvullen heeft gebruikt, of een bladwijzer heeft gebruikt.

– Organisch verkeer: een gebruiker die via dit kanaal binnenkwam, klikte op een link naar de website na organische zoekopdracht te hebben ingevoerd en zocht met trefwoorden in Google, Bing, Yahoo of een ander zoeknetwerk.

– Betaalde zoekopdracht: dit wordt gedefinieerd als een verkeerskanaal dat een overzicht geeft van alle gebruikers die naar uw site komen via een betaald zoekplatform zoals Google Ads of Facebook Ads.

– Verwijzingsverkeer: wanneer een andere website naar uw website linkt, krijgt u een “verwijzing”. Daarom definieert dit kanaal al het verkeer dat afkomstig is van een andere website of applicatie.

– Social Traffic: zoals het klinkt, definieert dit gebruikers die afkomstig zijn van een social media platform zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en meer.

 

Google Analytics rapporteert ook hoeveel pagina’s uw gebruikers per sessie hebben bezocht. Paginabezoeken zijn een geweldige manier om de betrokkenheid te meten, en als u 2-3 pagina’s per sessie ziet, betekent dit dat uw gebruikers betrokken zijn bij uw inhoud. Hoe meer sessies er op uw website plaatsvinden, hoe beter. Dat betekent dat gebruikers betrokken zijn en naar meerdere pagina’s gaan. Hoe langer die sessieduur is, hoe beter ook. Lange perioden betekenen dat iemand uw inhoud leest en niet alleen wacht tot de pagina is geladen en vervolgens vertrekt.

U kunt sessieduurstatistieken gebruiken om het ontwerp van uw bestemmingspagina te beïnvloeden, zodat gebruikers de best mogelijke ervaring op uw website hebben. Als een gebruiker bijvoorbeeld naar een recent geposte blogpagina gaat en vervolgens na 20 seconden vertrekt, kan dit betekenen dat uw blog meer call-to-actions nodig heeft.

Hoewel Google Analytics is gemaakt om trackingtools binnen handbereik te hebben, vergt het de juiste investering in tijd en verkenning om al de mogelijkheden te benutten. Wij van Verbeter je website zijn bekend met Google Analytics, wat ons het unieke perspectief en de expertise geeft om uw doelgroep te vinden, kansen te identificeren en u te helpen prioriteit te geven aan de juiste inhoud en site-updates. Neem vandaag nog contact met ons op om meer te leren over uw publiek en hoe u reclame en tracking kunt combineren om uw klanten te bereiken.