Een ‘call to action’ (CTA) is een term die overal in de digitale marketing wereld wordt gebruikt. Van blogpagina’s tot landingpagina’s en van contactformulieren tot knoppen voor sociale media, een CTA is een belangrijk onderdeel om gebruikers naar conversie te leiden. Wat is een CTA, en hoe kan het converteren tot een verkoop, boeking of telefoontje?

 

Wat is een call-to-action?

De call to action is een prompt op een website die de gebruiker ertoe aanzet een bepaalde actie te ondernemen. Dit gebeurt meestal in de vorm van een link of een knop, met tekst zoals ‘meer informatie’, ‘contact opnemen’ of ‘koop nu’ om een gebruiker aan te sporen om iets te kopen, te voltooien, of om contact op te nemen.
Deze eenvoudige functie bevindt zich helemaal onderaan de ‘conversietrechter’. Op het moment dat een gebruiker de CTA op een pagina bereikt, zou de gebruiker al alle informatie tot zich moeten hebben genomen die hij nodig heeft om een beslissing te maken. Daarom vindt u CTA’s meestal aan het einde van een pagina of naast een productvermelding.

Wat is het doel van een call to action?

Call to actions kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt. In hun meest eenvoudige vorm worden ze gebruikt als een tool voor het genereren van leads voor verkoop. CTA’s kunnen echter voor een reeks andere doeleinden worden gebruikt. Bijvoorbeeld:

Formulierinzendingen

Formulieren zijn een essentieel onderdeel voor het verzamelen van contactgegevens voor toekomstige e-mailmarketing, evenementenplanning of het leggen van contact. Als iemand de moeite heeft genomen om een formulier in te vullen met hun gegevens, is het belangrijk om een verleidelijke CTA te hebben om hen ertoe te zetten hun informatie in te voeren. Het toevoegen van een kleurrijke knop die gemakkelijk te zien en leesbaar is met een positieve zin als ‘Aan de slag vandaag’ is een geweldige manier om de conversie te stimuleren en om ervoor te zorgen dat uw formulier goed presteert.

Lees verder

Er is vaak maar beperkte ruimte op een pagina, dus het opzetten van inhoud in een korter formaat met een ‘lees meer’-optie is een goede manier om het aantal woorden te vergroten zonder essentiële ruimte in te nemen. Een ‘lees meer’-link of accordeonknop is een geweldige manier om gebruikers ertoe aan te zetten uw inhoud te volgen.

Sociaal delen

Het is iets dat we inmiddels als vanzelfsprekend beschouwen, maar elke keer dat je een post of foto deelt met behulp van social media knoppen (denk aan Facebook, Instagram etc.), gebruik je een CTA. Deze social media knoppen gebruiken dan wel pictogrammen maar zijn wereldwijd een standaard geworden en zijn te begrijpen in alle talen. Deze knoppen vormen een van de grootste succesverhalen van de effectiviteit van call to actions.

Gratis proefversies

CTA’s zijn niet alleen van vitaal belang voor de verkoop, maar ook voor uitdelen van gratis proefversies. Gratis proefversies kunnen de deur naar verkoop openen, vooral voor abonnementsdiensten op softwareproefversies of nieuwsbrieven. Deze werken goed voor het genereren van thought leadership en e-mailmarketing. Dit zorgt ervoor dat je een doelgroep van gemotiveerde gebruikers overhoudt die wellicht geïnteresseerd zijn in uw product of dienst.

Evenement Promotie

Last but not least, het online promoten van een evenement kan erg moeilijk zijn zonder dat je een middel hebt om erachter te komen hoeveel mensen aanwezig of geïnteresseerd zijn. Tickets zijn een manier om dit uit te zoeken, maar hoe zit het met gratis evenementen zoals webinars? Dit is waar evenementregistratie CTA’s in uitblinken. Door middel van een knop kan het bijdragen om geïnteresseerde partijen te converteren.

Verbeter je website is thuis in het maken van websites die er net zo goed uitzien als dat ze converteren. Als u hulp nodig heeft bij het verbeteren van uw huidige website, het ontwerpen van een nieuwe website of als u meer wilt weten over hoe we uw conversieratio en zichtbaarheid kunnen verbeteren, neem dan vandaag nog contact met ons op.