E-commerce

E-commerce of elektronische handel betekent het kopen en verkopen van goederen, producten of diensten via internet. E-commerce is ook bekend als elektronische handel of internethandel. Deze diensten worden online aangeboden via het internetnetwerk. Transactie van geld en gegevens wordt ook beschouwd als e-commerce. Deze zakelijke transacties kunnen op vier manieren worden gedaan: Business to Business (B2B), Business to Customer (B2C), Customer to Customer (C2C), Customer to Business (C2B). De standaarddefinitie van e-commerce is een commerciële transactie die via internet plaatsvindt. Online winkels zoals Amazon, Flipkart, Shopify, Myntra, Ebay, Quikr, Olx zijn voorbeelden van e-commerce websites. De wereldwijde verkoop van e-commerce zal naar verwachting 4 biljoen euro bedragen in 2020 en meer dan 6 biljoen euro in 2023. Naar verwachting zullen meer dan 2,1 miljard shoppers tegen 2021 online goederen en diensten kopen.

E-commerce of elektronische handel

E-commerce is een populaire term voor elektronische handel of zelfs internethandel. De naam spreekt voor zich, het is de ontmoeting van kopers en verkopers op internet. Dit omvat de transactie van goederen en diensten, de overdracht van geld en de uitwisseling van gegevens.
Dus wanneer u inlogt op uw Amazon en een boek koopt, is dit een klassiek voorbeeld van een e-commercetransactie. Hier heb je interactie met de verkoper (Amazon), wissel je gegevens uit in de vorm van foto’s, tekst, adres voor bezorging etc. en dan betaal je.

Op dit moment is e-commerce een van de snelstgroeiende bedrijfstakken in de wereldeconomie. Volgens één schatting groeit het elk jaar met bijna 23%. En naar verwachting zal het tegen het einde van dit decennium een industrie van 27 biljoen euro zijn.
Elektronische handel kan in vier hoofdcategorieën worden ingedeeld. De basis voor deze eenvoudige classificatie zijn de partijen die bij de transacties betrokken zijn. Dus de vier basismodellen voor elektronische handel zijn als volgt:

1. Business to Business

Dit zijn Business to Business-transacties. Hier doen de bedrijven zaken met elkaar. De eindconsument is er niet bij betrokken. Bij de online transacties zijn dus alleen de fabrikanten, groothandels, retailers etc. betrokken.

2. Business to Consumer

Consumentenmarkt. Hier verkoopt het bedrijf hun goederen en / of diensten rechtstreeks aan de consument. De consument kan op hun websites bladeren en producten, afbeeldingen en recensies lezen. Vervolgens plaatsen ze hun bestelling en het bedrijf verzendt de goederen rechtstreeks naar hen. Populaire voorbeelden zijn Amazon, Flipkart, Jabong etc.

3. Consument tot consument

Consument tot consument, waar de consument direct met elkaar in contact staat. Er is geen bedrijf bij betrokken. Het helpt mensen hun persoonlijke goederen en activa rechtstreeks aan een geïnteresseerde partij te verkopen. De verhandelde goederen zijn meestal auto’s, fietsen, elektronica enz. marktplaats enz. Volgen dit model.

4. Consumer to Business

Dit is het omgekeerde van B2C, het is een zakelijke consument. De consument levert dus een goede of een of andere dienst aan het bedrijf. Neem bijvoorbeeld een IT-freelancer die zijn software demonstreert en verkoopt aan een bedrijf. Dit zou een C2B-transactie zijn.

Voorbeelden van e-commerce
  • Amazon
  • Coolblue
  • eBay
  • Bol.com

Voordelen van e-commerce

E-commerce biedt de verkopers een wereldwijd bereik. Ze verwijderen de plaatsbarrière (geografie). Nu kunnen verkopers en kopers elkaar ontmoeten in de virtuele wereld, zonder de locatie te belemmeren.
Elektronische handel zal de transactiekosten aanzienlijk verlagen. Het elimineert veel vaste kosten voor het onderhoud van fysieke winkels. Hierdoor genieten de bedrijven van een veel hogere winstmarge.
Het zorgt voor een snelle levering van goederen met zeer weinig inspanning van de klant. Klachten van klanten worden ook snel afgehandeld. Het bespaart ook tijd, energie en moeite voor zowel de consument als het bedrijf.
Een ander groot voordeel is het gemak dat het biedt. Een klant kan 24 × 7 winkelen. De website is te allen tijde functioneel, hij heeft geen werktijden zoals een winkel.
Met elektronische handel kunnen de klant en het bedrijf ook rechtstreeks contact opnemen, zonder tussenpersonen. Dit zorgt voor snelle communicatie en transacties. Het geeft ook een waardevol persoonlijk tintje.