Kan de user experience van jouw website wel wat verbeterd worden? Creëer een betere gebruikerservaring met behulp van deze tips.
Wat is UX?
UX staat voor user experience en heeft betrekking op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een optimale user experience is belangrijk voor het succes van je website. Niet alleen houd je hiermee bezoekers langer op je website, maar ook zoekmachines geven de voorkeur aan websites met een geoptimaliseerde user experience.
Een effectief UX-design verzekert dat de website die je ontwikkelt, gemakkelijk te gebruiken is en geen verwarring veroorzaakt bij gebruikers. Wanneer je bij het ontwikkelen van een website aandacht besteedt aan de gebruikerservaring, begeleid je als het ware bezoekers door je website, met als doel hen over te laten gaan tot de gewenste actie. Met behulp van de tips in dit artikel kun je de user experience van je website verbeteren.
Behoud traditionele structuren
Hoe verleidelijk het ook mag zijn om bij het ontwikkelen van een website al je creativiteit los te laten op het design, onthoud dat sommige structuren er met een reden zijn: ze zijn effectief omdat gebruikers er vertrouwd mee zijn. Gebruikers hechten namelijk waarde aan bekende elementen. Probeer daarom in het ontwikkelen van een website niet té creatief en origineel te werk te gaan. Hiermee loop je namelijk het risico gebruikers te ontmoedigen en hiermee juist weg te jagen van je website. Zo verwacht een gebruiker bijvoorbeeld het navigatiemenu altijd bovenin het scherm te vinden. Op het moment dat het menu ergens anders staat, moet de gebruiker zoeken naar het menu en kan dit verwarring veroorzaken. Wees je dus bewust van traditionele structuren en houd het simpel en overzichtelijk.
Onderzoek je doelgroep
Het ontwerp en de ontwikkeling van een website starten met grondig onderzoek naar je doelgroep. De focus ligt ten slotte op de behoeften van je doelgroep en niet op je persoonlijke voorkeuren. Het is daarom belangrijk om te begrijpen wat hen aanspreekt, zodat je de gebruikerservaring hierop af kan stemmen. Stel jezelf vragen als: wie zijn mijn potentiële klanten, wat zijn hun interesses en wat is hun online gedrag? Door de doelgroep zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen, kun je de user experience van je website hierop aanpassen.
Consistentie
Zoals we net al noemden, wil je je doelgroep niet verwarren. Het design speelt hier een belangrijke rol in. Denk hierbij aan het gebruik van kleuren en lettertypes, maar ook de structuur van je website. Zorg ervoor dat de bezoeker zo makkelijk mogelijk kan vinden waar hij naar op zoek is en dat er een duidelijke gebruikersflow is. Link door naar relevante pagina’s en voorkom dode links. Zorg ervoor dat je relevante pagina’s koppelt en vermijd dode links. Door de gebruikerservaring te optimaliseren, kun je bezoekers langer vasthouden en hun betrokkenheid vergroten.
Het belang van call-to-actions
Met een call-to-action wil je je bezoekers aansporen tot actie. Daarom is het van belang dat deze er direct uitspringt op de pagina. Een call-to-action zie je op wegpagina’s meestal als een knop. Door een opvallende kleur te gebruiken die opvalt ten opzichte van de rest van de pagina, valt de call-to-action meteen op. Zorg er natuurlijk wel voor dat deze binnen het kleurenpalet van je website past. Hierdoor ontstaat de juiste balans tussen opvallendheid en consistentie in het ontwerp van je website.
De snelheid van je website
De snelheid van je website speelt een cruciale rol in het behouden van bezoekers op je website. De content van je website kan nog zo interessant zijn, wanneer je website te langzaam laadt, loop je het risico bezoekers te verliezen. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers al afhaken wanneer een website meer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Dit heeft dus een nadelig effect op de gebruikerservaring en kan daarmee leiden tot het verliezen van potentiële klanten.
Naast het verlies van bezoekers, hecht ook Google veel waarde aan snelheid van een website. De laadsnelheid van een website heeft daarom directe invloed op de ranking in Google en dus op de vindbaarheid van je website. Het is daarom erg belangrijk dat de snelheid van je website zo optimaal mogelijk is.