Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Trends in grafisch design voor 2023

Foto van Roy Kooiman

Roy Kooiman

Website Expert

Op zoek naar een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van grafisch design in 2023? In dit artikel behandelen we de meest populaire grafisch design trends van dit jaar op het gebied van kleur, ontwerp, vorm en typografie.

De nostalgie trend

Deze trend brengt ons terug naar de periode van eind jaren ‘90 en de vroege 00’s. Een tijd van felle kleuren, metallic texturen en holografische designs. Dit is niet alleen terug te zien in mode, maar ook in grafische ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan visuele elementen, zoals levendige lettertypen en geometrische vormen, metallic texturen en retro-futuristische details. Ook een knipoog naar technologische elementen, zoals graphics uit Windows 98, diskettes en flip telefoons vormen een onderdeel van deze trend. Kleuren die we hierbij veel zien, zijn knalkleuren als fuchsia, cyaan en paars, maar ook neutrale kleuren als zwart en wit. Met deze trend wordt met name ingespeeld op een gevoel van nostalgie bij de consument.

Mystiek als onderdeel van grafisch design

Ook mystiek is een trend die we in 2023 veel zien terugkomen in grafisch design. Hierbij kun je denken aan ontwerpen die te linken zijn aan onderwerpen als astrologie en waarzeggerij, onderwerpen die momenteel een grote populariteit kennen. Enkele voorbeelden hiervan zijn symbolen zoals dierenriemtekens, alziende ogen, lotus bloemen en geometrische vormen.

Surrealistische ontwerpen

Deze trend speelt in op het creëren van een buitenaards, futuristisch gevoel. Een mix van fantasy, sciencefiction en cyberpunk, waarin opvallende iriserende tinten, holografische ontwerpen en heldere neonverlichting veelvuldig worden gebruikt.

Minimalisme als grafische design trend

Minimalisme is een stijl die we al wat langer zien op grafisch gebied. Toch wordt er dit jaar nog een schepje bovenop gedaan. Designs zijn dit jaar namelijk nog strakker en nog cleaner dan hiervoor. Denk aan lichte tinten als beige en wit, maar ook de zogeheten no label look, waarmee een ‘merkloze’ uitstraling wordt gecreëerd, is populair. Dit uit zich in monochrome kleuren, simpele ontwerpen en minimalistische teksten, zonder afleiding in de vorm van patronen of andere afleidende elementen. Hierdoor gaat de aandacht volledig uit naar de ontwerpelementen die er echt toe doen.

Minimalisme met een jaren ‘70 tintje

Als tegenhanger van het hierboven genoemde minimalisme met lichte tinten, zoals beige en wit, zien we dit jaar ook een andere grafische trend. Namelijk een minimalistische look met een retro randje. Kleurrijke ontwerpen, die doen denken aan het tijdperk van de jaren ‘70. Dit betekent overigens niet dat deze designs minder minimalistisch zijn. Ook hier staat een rustige uitstraling centraal, met weloverwogen en goed passende kleurencombinaties. Ook typografie speelt hierin een belangrijke rol. Zo wordt deze trend mede gekenmerkt door volumineuze en ronde lettertypes.

Groot, groter, grootst: de trend van het maximalisme

Naast minimalisme zien we dit jaar nog een andere opvallende trend en wel een van een heel andere orde, namelijk het maximalisme. Een trend die vooral onder Gen-Z goed in de smaak lijkt te vallen. Waar de gemiddelde millennial sneller de voorkeur geeft aan een clean en minimalistisch ontwerp, kan het voor Gen-Z niet maximaal genoeg. Deze stijl kan het best worden omschreven als een mix van de jaren ‘80, ‘90 en ‘00’s en wordt gekenmerkt door felle kleuren, snelle content en chaotische ontwerpen met een duidelijke identiteit. Aangezien deze generatie de toekomst is, wordt voorspeld dat we deze drukke en opvallende stijl de komende jaren een stuk meer zullen gaan zien.

Grafische trends in typografie

Uiteraard zijn ook lettertypes een onmisbaar onderdeel van grafisch design. Op het gebied van typografie zien we een opvallende tweedeling. Aan de ene kant is duidelijk te zien dat sans serif lettertypes, oftewel schreefloze lettertypes veel gebruikt worden. Dit lettertype heeft een minimalistische oogopslag en is daarnaast goed leesbaar, wat een grote rol speelt in de toegankelijkheid van websites. Anderzijds is ook een duidelijke tegenbeweging te zien, waarbij er juist veel gebruik wordt gemaakt van serif lettertypes. Dit lettertype wordt gekenmerkt door een meer sierlijke oogopslag en geeft een ontwerp daarmee een elegant randje.

De populariteit van beide typografieën heeft dit jaar voor een nieuwe trend op het gebied van lettertypes gezorgd, namelijk een mix van beide typografieën. Een sans serif lettertype, maar dan met een origineel en creatief randje, afkomstig van de ‘serif’ lettertypes. Hierdoor ontstaat er een unieke typografie, die toch zijn leesbaarheid en toegankelijkheid behoudt.

Pas jij deze trends al toe binnen jouw website en overige (online) uitingen?

Was dit artikel nuttig?
JaNee