Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Tips voor het schrijven van overtuigende productbeschrijvingen

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Wanneer je de producten van een webshop bekijkt, kun je er niet omheen: de productbeschrijvingen. Een onderdeel waarvan het belang met gemak over het hoofd gezien kan worden. Wat kan er immers misgaan in die paar zinnen die het product omschrijven? Een hoop, zo blijkt. Zo schijnen volgens de Nielsen Norman Group 20% van de mislukte aankopen te wijten zijn aan onjuiste of slechte productbeschrijvingen. Ook kan een slechte productbeschrijving ervoor zorgen dat je veel klanten misloopt. Toch slagen veel webshop eigenaren er niet in om de productomschrijvingen informatief, aantrekkelijk en overtuigend te maken, waardoor er veel conversie wordt misgelopen. En dat is zonde. Daarom geven we je in dit artikel een aantal tips voor het schrijven van overtuigende productbeschrijvingen.

Wat zijn productbeschrijvingen?

Allereerst, wat zijn productbeschrijvingen eigenlijk precies? Een productbeschrijving is een stukje tekst die uitlegt wat het product is en waarom de klant dit product zou moeten kopen. Het speelt in op een behoefte, met als doel de potentiële consument te verleiden het product te kopen.

Wat is de ideale lengte van een productbeschrijving?

Een productbeschrijving hoeft niet lang te zijn om goed te scoren. Zelfs productbeschrijvingen met slechts twee of drie zinnen kunnen goed presteren. Uiteraard is het hierbij wel afhankelijk van het product dat je verkoopt. Het ene product vereist nu eenmaal meer uitleg dan het andere. Zorg er hierbij vooral voor dat de beschrijving alle vragen en twijfels van de klant beantwoordt en alle essentiële informatie over het product bevat. SEO-technisch is het verstandig om een productomschrijving uit ongeveer 300 woorden te laten bestaan. Dit zou voldoende moeten zijn om het product goed te laten ranken in zoekopdrachten. Voorkom daarentegen dat de beschrijving te lang wordt. Dit kunnen bezoekers als te veel ervaren waardoor ze juist weggejaagd worden.

Punten waar je op kunt letten tijdens het schrijven van een productbeschrijving

Bij het schrijven van productbeschrijvingen worden veelal dezelfde fouten gemaakt. Een gemiste kans, want een goede productbeschrijving kan voor een bezoeker het verschil maken om wel of niet tot aankoop over te gaan. Probeer bij het schrijven van een productbeschrijving daarom in ieder geval de volgende punten in je achterhoofd te houden.

Zorg voor pakkende koppen

Wanneer het aankomt op online copy zijn koppen een cruciaal onderdeel. Zo ook in productbeschrijvingen. Ze zijn het eerste wat mensen zien wanneer ze een pagina openen en zijn daarnaast belangrijk voor de SEO van een pagina. Een kop moet de aandacht trekken en hen verleiden de rest van de tekst te lezen. Uiteraard met als doel dat ze na het lezen van die tekst tot aankoop overgaan. Een goede kop is kort, bondig en boeiend. Het moet de interesse van de bezoeker trekken.

Voorzie in de behoefte

Om een goede productbeschrijving te kunnen maken, is het belangrijk om je te verplaatsen in de schoenen van de bezoeker. Probeer in je beschrijving niet de massa te bereiken, maar focus je op een persoonlijke benadering. Probeer daarom een voorstelling te maken van je ideale klant. Wie is die klant? Waar lopen zij tegenaan? Hoe voorziet dit product hen in hun behoefte? Wat zijn hun verwachtingen? Welke vragen hebben zij over het product?

Het beantwoorden van deze vragen kan je helpen in het opstellen van je klantpersona. Wanneer je hun pijn, vragen en behoeften in kaart hebt kunnen brengen, is het makkelijker om hier in je productbeschrijving op in te kunnen spelen.

Focus op leesbaarheid

Slechts een klein deel van de bezoekers op een website leest daadwerkelijk de gehele productbeschrijving. Het overige deel scant de inhoud vluchtig. Om ook deze bezoekers te kunnen bereiken, is het belangrijk om de tekst goed leesbaar te houden. Dit doe je door het maken van opsommingen. Hiermee krijgt de bezoeker een overzichtelijk beeld van de belangrijkste informatie, zonder dat de bezoeker hier veel moeite voor hoeft te doen.

Focus op de voordelen, niet op de kenmerken

Productomschrijvingen die enkel de feitelijke kenmerken van een product weergeven, leiden over het algemeen tot veel minder conversies dan productbeschrijvingen die inspelen op de voordelen. Dit komt omdat mensen de kenmerken niet altijd begrijpen. Denk maar aan elektrische apparatuur. Een gemiddeld persoon zal weinig aan deze feitelijke info hebben. Wanneer je echter focust op de voordelen van dit elektrische product, zoals bijvoorbeeld: dankzij dit product hoef je minder vaak je batterij op te laden, spreekt dit veel meer tot de verbeelding. Hierdoor is de bezoeker dus veel sneller geneigd om over te gaan tot conversie.

Besteed het uit

Kom je er ondanks deze tips toch niet helemaal uit en blijkt het schrijven van productbeschrijving simpelweg niet jouw ding te zijn? Verbeter je website helpt je hier graag bij! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Was dit artikel nuttig?
JaNee