Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Tips voor het ontwerpen van een effectief logo

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Als bedrijf zijnde is een sterk en effectief logo van groot belang. Het logo is ten slotte het eerste dat iemand ziet en vormt daarmee het visitekaartje van je bedrijf. Een logo is tevens de visuele representatie van de identiteit van jouw bedrijf en helpt je bedrijf te onderscheiden van concurrentie. Kortom, een sterk en effectief logo is onmisbaar. Toch kan het ontwerpen ervan nog best lastig zijn. In dit artikel geven we je daarom een aantal tips voor het ontwerpen van een effectief logo.

Zorg voor herkenbaarheid van het logo

Eén van de belangrijkste kenmerken van een sterk logo is herkenbaarheid. De eerste indruk van een logo kan namelijk al erg bepalend zijn in de keuze van een consument om wel of niet over te gaan tot een potentiële aankoop. Zorg er daarom voor dat het logo de kernwaarden van je bedrijf representeert. Herkenbaarheid en een passende sfeer en stijl zijn hierin van groot belang. Zo heeft het logo van een tandartsenpraktijk een andere uitstraling dan een kapper. Bedenk daarom goed wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen, welke doelgroep je aan wilt spreken en hoe dit in het logo naar voren kan worden gebracht.

Houd het simpel

De meest herkenbare en daardoor sterke logo’s, zijn de logo’s zonder al te veel poespas. De simpele logo’s, die iedereen herkent. Denk maar eens aan het logo van McDonald’s of Twitter, die dankzij hun eenvoud juist extra herkenbaar zijn. Al is herkenbaarheid niet het enige voordeel van een simpel logo. Ook de productiekosten zijn bij een eenvoudig logo lager. Iets wat niet alleen voordelig is tijdens het ontwerpproces, maar ook tijdens het ontwikkelen van drukwerk of merchandise.

Maak gebruik van de juiste kleuren

Kleur is een onmisbaar onderdeel van een logo. Kleuren roepen een bepaalde emotie en associatie op. Het is dan ook van belang om hierin een weloverwogen keuze te maken. Zo maken duurdere en luxere merken en bedrijven vaak gebruik van zwart en prijsvechters van felle kleurencombinaties als geel en blauw. Stel daarom vooraf vast wat je met je bedrijf wilt uitstralen en welke doelgroep je wilt bereiken en stem je kleuren hierop af.

Houd rekening met het formaat van het logo

Je wilt natuurlijk dat jouw logo altijd goed leesbaar is. Het is daarom belangrijk om tijdens de ontwerpfase rekening te houden met het formaat. Zo wil je dat het logo op klein formaat goed leesbaar blijft, maar dat ook op groot formaat de essentiële elementen van het logo zichtbaar blijven. Let er daarnaast ook op dat het logo zowel op een lichte als donkere achtergrond goed zichtbaar blijft.

Uiteraard moet het formaat ook digitaal goed overkomen. Zo kan het logo bijvoorbeeld als favicon voor een website worden gebruikt of als (profiel)foto op het bijbehorende social media account.

Kies je voor een woordmerk of een symbool?

Niet ieder logo hoeft uit een symbool te bestaan. Ook een woordmerk kan juist een erg krachtig logo zijn. Hiermee geef je namelijk direct aan wat het bedrijf doet, terwijl dit bij een symbool juist vaak veel abstracter is. Wanneer je voor een woordmerk kiest, is het belangrijk om het lettertype zorgvuldig te kiezen. Dit kan namelijk een groot verschil maken in hoe professioneel je bedrijf overkomt. Zo is het voor een professionele uitstraling aan te raden om het gebruik van te veel verschillende lettertypes te vermijden. Dit oogt namelijk gauw chaotisch en daardoor minder professioneel. Bestaat je logo uit zowel een icoon als tekst? Zorg er dan voor dat de tekst in verhouding is tot het icoon, zodat het geheel met elkaar in balans is.

Het formaat

Zorg er tijdens het ontwerpen van het logo voor dat het logo wordt opgemaakt in vectorformaat. Hiermee blijft het logo namelijk scherp in elke grootte, iets wat erg handig is wanneer je het logo gedrukt wilt hebben op bijvoorbeeld visitekaartjes en posters, maar ook voor digitale doeleinden, zoals een e-mailhandtekening. Wanneer het logo is opgemaakt op pixel basis, zoals een jpg of png bestand, kan dit ten koste gaan van de helderheid.

Besteed het uit

Denk je na het lezen van dit artikel: leuk en aardig, maar dit is niks voor mij? Bespaar jezelf dan een hoop tijd en moeite en besteed het maken van een logo uit aan een professional. Verbeter je Website kan je bijstaan bij het creëren van een uniek en aantrekkelijk logo dat perfect aansluit bij de uitstraling en waarden van jouw bedrijf. Meer weten? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer over de opties die we bieden op het gebied van grafisch design.

Was dit artikel nuttig?
JaNee