Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

SEO voor lokale bedrijven: domineer jouw lokale markt

Foto van Roy Kooiman

Roy Kooiman

Website Expert

Ben je een lokale ondernemer? Er zijn een aantal stappen die je kunt zetten voor een zo optimaal mogelijke lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Benieuwd welke stappen dit zijn? We leggen het je graag uit.

Google Mijn Bedrijf

Eén van de belangrijkste aspecten in de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf is het aanmaken van Google Mijn Bedrijf. Met deze tool zien bezoekers direct wat de openingstijdens en contactgegevens van jouw bedrijf zijn, op het moment dat je bedrijfsnaam intypen in Google. Behalve de openingstijden en contactgegevens kun je met deze functie ook foto’s, reviews en links naar je bedrijfspagina toevoegen. Zo heeft de bezoeker in een oogopslag een overzicht van alle informatie. Deze informatie draagt bij aan het creëren van een betrouwbaar gevoel, waardoor de bezoeker sneller geneigd zal zijn je website te bezoeken. Ook heeft deze functie een positief effect op de vindbaarheid van je website. Zo zal je website sneller naar boven komen op het moment dat een bezoeker een zoekopdracht intypt wanneer deze bij jouw bedrijf in de buurt is.

Gebruik NAW-gegevens in je html

Naam, adres en woonplaats (NAW) vormen de essentiële gegevens van jouw bedrijf. Wanneer je deze gegevens toevoegt aan je html, geef je Google de betekenis van deze gegevens. Dit heeft een positief effect op de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google.

Lokale zoekwoorden

Als het aankomt op SEO, speelt content een cruciale rol. Google beoordeelt je website namelijk op basis van de aanwezige content. Begin daarom allereerst met het creëren van landingspagina’s en blogs en zorg ervoor dat hierin duidelijk naar voren komt wat de producten of diensten zijn die je aanbiedt en wat de plek is waar je dit aanbiedt. Je kunt je online vindbaarheid nog verder verbeteren door aanvullende elementen aan de content toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van de naam van de stad waarin je je bevindt, in combinatie met relevante zoekwoorden. Een potentiële consument zal bijvoorbeeld zoeken op de term schoenwinkel Amstelveen. Google toont vervolgens bovenaan de zoekresultaten een Google Maps-kaart met hierin alle schoenenwinkels die zich in Amstelveen bevinden. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de woordcombinatie ‘schoenenwinkel’ en ‘Amstelveen’ op de website te vinden is.

Verzamel lokale klantbeoordelingen

Lokale klantbeoordelingen zijn een zeer relevante manier om betrouwbaarheid te creëren en de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Vraag tevreden klanten daarom altijd om een beoordeling te schrijven op je Google Mijn Bedrijf Profiel. Vergeet daarnaast ook niet om op iedere review te reageren, ook op de negatieve. Dit toont betrokkenheid en creëert een gevoel van vertrouwen bij potentiële consumenten. Daarnaast dragen reviews bij aan de positie van jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten.

Externe links

Je kunt de nadruk op de locatie van je bedrijf vergroten door het plaatsen van externe links naar andere lokale bedrijven en instanties. Denk bijvoorbeeld aan links naar de website van de gemeente, verenigingen of andere lokale bedrijven. Ook is het nuttig om je aan te melden bij platforms als online telefoonboeken en bedrijfsgidsen. Hier kun je vaak ook een link naar je website toevoegen, wat weer bijdraagt aan een betere vindbaarheid van jouw website.

Optimale mobiele ervaring

Lokale zoekopdrachten worden vaak gedaan door mobiele gebruikers. Zorg er daarom voor een responsive en mobielvriendelijke website. Dit kan helpen hen te overtuigen je website te bezoeken en langer op je website te blijven.

Maak gebruik van Structured Data Markup

Om zoekmachines te helpen de informatie over jouw bedrijf te begrijpen, is het nuttig om gestructureerde data op je website te implementeren, ook wel Structured Data Markup genoemd. Dit zijn stukjes code die je toevoegt aan de inhoud van de webpagina’s. Deze stukjes code hebben een specifieke structuur die gelezen kan worden door zoekmachines. Hiermee helpt deze informatie het verbeteren van de zichtbaarheid van je bedrijf in Google en geeft potentiële klanten extra informatie over je bedrijf.

Kortom, het optimaliseren van de lokale vindbaarheid heeft grote voordelen voor de bekendheid van je bedrijf. Door het uitvoeren van deze stappen, kun je de vindbaarheid van je bedrijf vergroten en meer potentiële klanten aantrekken.

Was dit artikel nuttig?
JaNee