Wanneer u inhoud voor uw website of blog schrijft, vindt u het waarschijnlijk belangrijk dat uw publiek ook daadwerkelijk leest wat u hebt geschreven. De inhoud van uw blog of website is bedoeld voor computer monitoren of telefoonschermen, waardoor ze anders worden ervaren dan tekst op papier. Bij internet draait alles om snelheid; binnen enkele seconden zal uw publiek beslissen of uw tekst het lezen waard is of niet. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw boodschap duidelijk wordt overgebracht naar uw doelgroep. Mensen houden meer van begrijpelijke en pakkende teksten dan van ongestructureerde en gecompliceerde inhoud. Houd er ook rekening mee dat uw doelgroep waarschijnlijk weinig tijd heeft. Daarom moet u de perfecte combinatie van creatief schrijven en webschrijven vinden om uw eigen online schrijfsucces te creëren. Gelukkig zijn deze handige schrijftips hier om je daarbij te helpen!

1. Spreek de taal van uw doelgroep

Gebruik de woorden die uw doelgroep elke dag gebruikt, zodat ze begrijpen wat u hen probeert over te brengen. Door de taal van uw publiek te spreken, zal uw publiek uw teksten sneller begrijpen. En zoals we al eerder hebben gezegd, bij internet draait alles om snelheid. U kunt bijvoorbeeld achterhalen welke taal uw publiek spreekt door feedback te zoeken op de reacties en / of e-mails van uw klanten en door uw doelgroep op sociale media te onderzoeken. Sommige groepen mensen worden liever op een professionele manier benaderd, terwijl andere groepen liever in een informele omgeving opereren.

2. Blijf bij de essentie

Als je begint met schrijven, is het belangrijk om te bepalen welk punt je wilt maken. Dit is het eerste dat u moet doen. Wat is het belangrijkste deel van uw tekst? Het is belangrijk om de hoofd- en bijzaken te structureren om de tekst beter benaderbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat uw tekst eenvoudig blijft en dat u niet afdwaalt van uw punt. Door het belangrijkste in uw tekst te benadrukken, is het ook gemakkelijker voor uw publiek om de tekst te onthouden.

 

3. Gebruik koppen, structuur in uw webtekst

Het is handig om de hoofd- en ondertitels in uw tekst te bepalen. Het structureren van uw tekst heeft meerdere voordelen, voor uzelf maar ook voor uw doelgroep. Als je je tekst structureert met koppen en andere tags, zorgt dat ervoor dat je een logische volgorde krijgt in het verhaal dat je wilt vertellen. Aan de andere kant zal uw doelgroep uw teksten sneller kunnen scannen op de informatie die ze nodig hebben. Zo blijven bezoekers op de website en kunnen mensen meer aandacht aan uw verhaal besteden.

4. Begin met een pakkende inleiding

Met een goede introductie zorg je ervoor dat je publiek nieuwsgierig wordt naar de rest van de tekst. Een goede inleiding vertelt je in het kort waar de tekst over gaat, maar geeft nog niet teveel informatie vrij. Dit is ook een manier om uw verhaal over te brengen, uw doelgroep kan snel bepalen of uw tekst informatie geeft die voor hen belangrijk is.

5. Overweeg de behoeften van uw doelgroep

Bij het schrijven van uw tekst is het belangrijk dat u zich afvraagt ​​naar welke informatie uw doelgroep op zoek is wanneer zij uw tekst zullen vinden. Uw doelgroep leest uw tekst, omdat deze belangrijke informatie bevat. Maak gebruik van uw publiek door rekening te houden met hun behoeften, vragen of problemen. Als ze de informatie die ze nodig hebben niet kunnen vinden, zullen ze uw informatiebron onmiddellijk laten vallen. Dit is ook een belangrijke factor in SEO, zorg ervoor dat u geen valse kernwoorden gebruikt tijdens het schrijven van uw SEO-teksten voor een specifiek zoekwoord, op die manier kunt u de aandacht van het publiek niet vasthouden.