Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Praktische tips voor een landingspagina

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op landt, nadat hij vanuit een andere website – in de meeste gevallen Google – door heeft geklikt naar jouw website. Een landingspagina heeft altijd een concrete functie. Dit kan bijvoorbeeld verkoop of het verzamelen van leads zijn. Wat je doel ook is, voor een optimale werking is het van belang dat een landingspagina aan een aantal eisen voldoet. Daarom tippen we je in dit artikel een aantal praktische tips voor het creëren van een landingspagina.

Vermijd afleiding

Een effectieve landingspagina is erop gericht een bezoeker te stimuleren om een bepaalde actie te ondernemen. Het is daarom van belang dat de pagina zo min mogelijk afleidende elementen bevat. Hiermee loop je namelijk het risico je bezoeker kwijt te raken. Hoe verleidelijk het dus ook is om op deze pagina zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf te delen, raden we dit dus toch af. Het is namelijk belangrijk je te richten op de behoefte van je bezoeker.

Je bezoeker komt namelijk met een specifiek doel naar jouw website en wil dit doel zo gemakkelijk mogelijk kunnen behalen. Het vermijden van afleidende elementen, zoals links naar andere pagina’s en irrelevante navigatie-items is daarom cruciaal. Zorg ervoor dat er enkel nuttige informatie te vinden is, die de bezoeker helpt bij het overgaan tot actie.

Simpel gezegd moet de weg van de bezoeker op een landingspagina gericht zijn op het behalen van de conversiedoelstelling en moet deze dus zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zijn.

Creëer vertrouwen

Zorg ervoor dat de landingspagina voldoende recensies bevat. Wanneer de bezoeker kan zien dat veel mensen hem al zijn voorgegaan, creëert dit vertrouwen en kan dit tegelijkertijd een gevoel oproepen dat hij wat misloopt als hij het aanbod niet accepteert. Sociale druk is immers een een krachtig middel om mensen te kunnen overtuigen.

Zorg voor een aansprekende titel

Wanneer een bezoeker op je landingspagina komt, is de titel het eerste wat wat hij ziet. Het is daarom belangrijk dat de titel zowel in één oogopslag duidelijk maakt waar de pagina over gaat als de interesse wekt om verder te lezen. Wees in de titel van een landingspagina daarom transparant en probeer grappige of cryptische omschrijvingen zoveel mogelijk te vermijden.

Speel in op schaarste

Quotes als “Er zijn slechts een paar plekken beschikbaar” en “Deze aanbieding verloopt na vandaag” zijn voorbeelden van hoe schaarste kan worden gebruikt als een overtuigingsmiddel om bezoekers van een website over te halen tot aankoop.

Het benadrukken van schaarste is een krachtige manier om de waarde van een product te verhogen in de perceptie van consumenten. Door de beperkte beschikbaarheid van jouw product of dienst te benadrukken, kun je de aandacht trekken en inspelen op de angst om dit te verliezen.

Maak gebruik van relevante afbeeldingen

Dat het gebruik van afbeeldingen belangrijk is, wist je misschien wel, maar wist je ook dat ons brein afbeeldingen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Het gebruik van relevante afbeeldingen is dus van groot belang. Daarnaast is bewezen dat een afbeelding waarop een persoon te zien, meer vertrouwen uitstraalt en mensen daardoor eerder tot actie over laat gaan. Een goede tip hierbij is met name te letten op de kijkrichting van het afgebeelde persoon. Wanneer deze persoon in de richting van de belangrijkste call-to-action button op de pagina kijkt, zal de bezoeker automatisch ook deze kant op kijken, waardoor de aandacht hier eerder op wordt gevestigd.

Focus op de call-to-action

Zoals we hierboven al omschreven is de call-to-action het belangrijkste onderdeel van de landingspagina. Zorg er daarom voor dat de landingspagina één duidelijke call-to-action bevat, waar de focus van de bezoeker uitgaat. Zodra een landingspagina de bezoeker namelijk de keuze uit meer dan één call-to-action biedt, roept dit verwarring op. Hierdoor zal de bezoeker minder snel overgaan tot actie en zal er dus minder conversie plaatsvinden.

Zorg er daarnaast ook voor dat de call-to-action opvalt. Dit kan bijvoorbeeld door de call-to-action te verwerken in een button in een contrasterende kleur, maar ook door middel van een pakkende tekst. Hiermee bedoelen we dat deze de bezoeker aan moet zetten tot actie. Kies dus bijvoorbeeld liever niet voor teksten als ‘klik hier’, maar eerder voor ‘download hier het gratis e-book’.

Wil je je landingspagina nog verder optimaliseren? Ook deze tips dragen bij aan het creëren van een effectieve landingspagina.

Was dit artikel nuttig?
JaNee