Wat is nieuwsbriefmarketing en waarom is het belangrijk voor e-commerce?

Nieuwsbriefmarketing is de praktijk waarbij bedrijven informatieve en productgerichte inhoud via een e-mailbrief naar een abonneelijst sturen die uit potentiële en bestaande klanten bestaat. Onlinebedrijven gebruiken nieuwsbrieven om hun merk bij de consument bovenaan de agenda te houden en lezers op de hoogte te stellen van producten die hen mogelijk interesseren.

Het meten van succes

Net als alle marketinginitiatieven moeten nieuwsbrieven een meetbare impact hebben op het bedrijf. De eerste stap is het stellen van meetbare doelen, waaronder vaak:

  • Verhoog het aantal ontvangers, gemeten in abonnees
  • Hoe vaak wordt de gewenste actie uitgevoerd? (meestal een bezoek aan de website), gemeten aan de hand van de klikfrequentie

Deze basisdoelen zijn gericht op verschillende verkoopcampagnes of bedrijfsinitiatieven die de nieuwsbrief zou kunnen versterken. Een online kledingwinkel die het herfstseizoen ingaat, wil misschien reclame maken voor zijn collectie jassen en andere winterkleding. De nieuwsbrief zou dan inhoud kunnen bevatten over wintermodetrends, met trackinglinks naar producten voor koud weer.

Effectieve nieuwsbrieven zijn informatief, niet verkoopgericht

Webgebruikers van elk soort worden regelmatig gebombardeerd met aanbiedingen, verkopen en promoties. Om klanten ertoe te brengen een e-mail te openen en te lezen, moet de inhoud echt interessant zijn. Het is veel waarschijnlijker dat gebruikers een e-mail openen die is bedoeld om hen te informeren of te entertainen, en dit gebeurt in de onderwerp regel.

Nieuwsbrieven bieden online bedrijven de mogelijkheid om autoriteit en expertise te tonen op het gebied van hun producten. Vertel abonnees waarom bepaalde materialen beter zijn, sommige stijlen populair zijn of een verhaal over uw merk. Dit geeft lezers een reden om u te vertrouwen. Klanten met een sterke band met een bepaald bedrijf geven 23% meer uit dan de gemiddelde consument, en de nieuwsbrief is een uitstekende kandidaat om een ​​merk te onderscheiden van de concurrentie.

Een voorgesteld balans voor nieuwsbrieven is 90/10: 90% informatie, 10% verkoopmateriaal. Met de juiste balans zal het informatieve materiaal leiden tot meer verkoop.

Checklist voor een effectieve nieuwsbrief

Bedrijven uit verschillende branches gebruiken nieuwsbriefmarketing om hun doelgroepen te bereiken en merkbekendheid te creëren. Elk bedrijf ontwerpt zijn nieuwsbrief anders, afhankelijk van de wensen en behoeften van zijn lezers. Elke nieuwsbrief bevat echter bepaalde noodzakelijke elementen om deze succesvol te maken:

  • Creatieve koppen: Onderwerp regels moeten de lezer verleiden de e-mail te openen en de inhoud nauwkeurig weergeven.
  • Relevant en consistent gepland: informatie moet specifiek zijn voor de doelgroep en regelmatig worden gepubliceerd.
  • Sterke oproep tot actie: elke nieuwsbrief moet een gewenste actie hebben die door de lezer moet worden uitgevoerd.
  • Overzichtelijke indeling: als leads in de war raken of overweldigd worden door de opmaak, is de kans groter dat ze zich uitschrijven of de nieuwsbrief niet meer gebruiken.
  • Mobiele reactiesnelheid: meer mensen gebruiken mobiele apparaten om e-mail te checken en online te winkelen. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun nieuwsbrieven zijn geoptimaliseerd voor tablets en smartphones voor de beste resultaten.
  • Afmelden: Bedrijven willen leads zo tevreden mogelijk houden, zelfs als dat betekent dat ze hun abonnement op een nieuwsbrief verliezen.
  • Winacties: Beloningen zullen niet alleen consumenten aantrekken om zich aan te melden voor nieuwsbriefmarketing, maar ook om een ​​aankoop te doen.
  • Algemene voorwaarden: Leads willen weten waarvoor hun persoonlijke gegevens worden gebruikt wanneer ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Voeg een link naar uw privacy beleid toe, zodat ze er zeker van kunnen zijn dat hun gegevens niet worden gedeeld.