Wat heeft het internet volgend jaar in petto?

Technologie verandert snel en trends in website-ontwerp zijn niet anders. Ontwerpelementen en websitefuncties die ooit modern en innovatief waren, zijn de afgelopen jaren misschien alweer oud, overdreven of cliché geworden. Het laatste wat u wilt als mensen uw website bezoeken, is conversieverlies omdat uw website er verouderd uitziet of web-standaarden negeert.

 

Donkere modus

De donkere modus is al een grote trend in 2020 en zal volgend jaar ook nog populairder worden. Hier zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom ontwerpers van een donkere modus houden:

  • Het ziet er supermodern uit. Instagram, Twitter, Facebook en Apple zijn slechts enkele grote merknamen die alternatieve thema’s op hun platformen aanbieden.
  • Het benadrukt en laat andere ontwerpelementen eruit springen.
  • Vermindert vermoeidheid van de ogen bij weinig licht. Bedenk hoeveel van ons ‘s nachts door onze telefoons scrollen als het de bedoeling is dat we slapen.
  • Het kan zelfs de batterij van apparaten besparen!

Veel platforms bieden gebruikers de mogelijkheid om te kiezen wanneer ze naar de donkere modus willen overschakelen.

 

3D-elementen

3D-ontwerpelementen intrigeren websitegebruikers al vele jaren.

Dankzij de evoluerende website technologieën en webontwerpers die hun vaardigheden constant verbeteren, worden 3D-elementen steeds vaker gebruikt.

Deze ontwerptrend wordt alleen maar populairder naarmate Virtual Reality & Augmented Reality-technologieën in een stroomversnelling worden gebruikt.

Een van de belangrijkste vereisten voor een succesvolle 3D-afbeelding zijn de hoge prestaties van uw website.

Uw platform moet snel laden en goed geoptimaliseerd zijn. Als dit niet het geval is, kan uw site dergelijke zware inhoud niet ondersteunen. Uw website kan traag lijken en niet reageren, enzovoort.

Enkele voorbeelden van 3D webdesign zijn: H&M – Wear the waste en Google Cloud Demos-Healthcare

 

Asymmetrische lay-outs

Websites zijn al jaren gebaseerd op een rasteropmaak (ook wel een grid layout genoemd). Dit is altijd een populaire benadering geweest omdat het de structuur organiseert en de focus op sleutelelementen mogelijk maakt.

Dit beperkt echter wel hoe creatief u de site kunt maken als uw ontwerp binnen een specifiek sjabloon moet passen.

De opkomende trend is: asymmetrisch ontwerp. Het is de perfecte gelegenheid voor merken om huidige tradities te negeren en om unieke, nieuwe design te ontdekken.

Het is belangrijk op te merken dat er nog steeds evenwicht nodig is. Zelfs bij een asymmetrisch ontwerp mag geen enkel deel van het ontwerp er zwaarder uitzien dan een ander.

Een goed voorbeeld is de onderstaande afbeelding, ook al zijn de objecten aan weerszijden niet precies symmetrisch, de inhoud ziet er toch georganiseerd en evenwichtig uit.

Eabd6ca71faa79680fc45d72325d0093

Bron: Dribbble.com

 

Website laadtijden

Een van de belangrijkste factoren bij succesvol webdesign is de ultrasnelle laadtijd. Dit is geen nieuwe trend en is in feite al jaren een essentiële factor in UX en SEO.

Het blijft een topprioriteit voor websites die hoog in de zoekresultaten willen scoren en ook beter willen converteren.

Studies tonen aan dat als het laden van uw site langer dan twee seconden duurt, bezoekers hoogstwaarschijnlijk zullen vertrekken. En ze waarschijnlijk ook niet meer terug komen. Nooit.

Laadtijden van websites zijn een standaardstatistiek waar alle website ontwerpers naar kijken om een goede gebruikerservaring te garanderen. Als u wilt weten hoe u de prestaties van uw website kunt verbeteren en de laadtijd van de pagina kunt verlengen, dan kunt u contact met ons opnemen.

 

Slim laden van elementen

Veel websites maken zich schuldig aan het feit dat ze langzaam laden door het gebruik van zware grafische elementen en integraties van derden.

Gelukkig zijn er veel manieren om slimme sites te ontwikkelen die alleen de inhoud downloaden die de gebruiker nodig heeft om te zien.

Lazy loading is een andere standaard voor website ontwerper die de afgelopen jaren al is gebruikt. Het is een populaire benadering bij lange sites met maar 1 pagina (one-page design).

Overweeg deze implementatie. Veel websitebezoekers bereiken namelijk nooit de onderkant van een pagina. Dus waarom zou u die inhoud laden en de laadtijd van uw site onnodig verhogen? Een betere benadering zou zijn om de inhoud te laden terwijl de gebruiker door de pagina’s begint te scrollen.