Wat is goede website navigatie?

Goede navigatie maakt het vinden van informatie op een website eenvoudig en soepel.  Slechte navigatie is frustrerend en kan leiden tot omzetverlies.

U kunt de navigatie op uw website zien als een kaart of een reeks aanwijzingen.  Hoe duidelijker een reeks aanwijzingen, hoe gemakkelijker het is om uw bestemming te bereiken.  Hetzelfde geldt voor de navigatie op een website: als het duidelijk en logisch is, zullen mensen precies weten waar ze moeten zijn om precies te krijgen wat ze willen.

Volgens onderzoek van Forrester Research gaat 50% van de potentiële omzet verloren omdat gebruikers de juiste informatie niet kunnen vinden.  Dat betekent dat bijna de helft van de mensen die uw website bezoeken mogelijk kunnen vertrekken zonder te doen waarvoor ze zijn gekomen, namelijk: uw producten of diensten kopen.  Dit kan worden voorkomen door middel van een goede website navigatie.

Met dat in gedachten moet een website navigatie aan de volgende eisen voldoen:

 

1. Logisch

Navigatie moet logisch en gemakkelijk te gebruiken zijn.  Het laatste wat je wilt is dat mensen stoppen en moeten uitzoeken waar ze naartoe willen – dit kost een bezoeker te veel werk waardoor ze waarschijnlijk de website verlaten.

Bezoekers moeten naar het navigatiemenu kijken en denken “ah, dat is wat ik zocht”.  Ze moeten zelf de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben.

Als extra opmerking: nooit meerdere links naar dezelfde pagina laten leiden – dit is verwarrend!

 

2. Intuïtief

Mensen vinden het leuk als dingen werken zoals ze verwachten.  Met navigatie is vasthouden aan conventies en trends cruciaal.  Websitegebruikers bezoeken elke dag meerdere websites en als u de enige bent met een andere navigatie die verkeerd aanvoelt, kunt u er zeker van zijn dat ze niet snel terugkomen.

Het is van belang om te weten hoe de gebruiker denkt, welke stappen hij zal nemen om te vinden wat hij zoekt en daarop inspelen. Op die manier zal uw website automatisch goed aanvoelen voor mensen.

 

3. Gestructureerd: hoofd- en sub navigatie

Structuur is essentieel om uw website begrijpelijk en gemakkelijk te maken.  Het zou een heel slecht idee zijn om al uw pagina’s afzonderlijk in uw navigatie te vermelden – de lijst zou dan veel te log en te overweldigend worden voor mensen om te vinden wat ze nodig hebben.

Om deze reden is het logisch om dingen onder hoofd- en subtitels te organiseren.  Een goed voorbeeld van een hoofdrubriek is ‘Diensten’ met subtitels die de verschillende aangeboden diensten aangeven.  Als u alle diensten in de hoofdnavigatie zou vermelden, zou dit tot rommel leiden, tenzij u slechts één of twee diensten heeft.

 

4. Makkelijk vindbaar

Het moet heel duidelijk zijn waar het navigatiemenu van uw website zich bevindt.  Er is niets erger dan vastzitten op een startpagina, hoog en laag zoeken naar een navigatiemenu en teruggaan naar Google om een website te zoeken die logisch is. Zorg er daarom voor dat mensen uw navigatiemenu gemakkelijk kunnen vinden.

 

5. Begrijpbaar

Net zoals mensen uw navigatie gemakkelijk moeten kunnen vinden, moeten ze deze ook gemakkelijk kunnen begrijpen. Koppen en ondertitels moeten duidelijk zijn en aangeven wat elke pagina te bieden heeft. Wees niet dubbelzinnig en vraag bezoekers niet om te raden wat er op een webpagina staat – vertel het ze!

 

6. Eenvoudig

Complexiteit vereist meer denkwerk.  Denkwerk kost moeite en mensen zijn lui.  Een eenvoudige navigatiestructuur zorgt ervoor dat mensen uw website begrijpen.  Door het simpel te houden, helpt het ook bij de algemene gebruikerservaring van uw website.

 

7. Consistent

Waar mensen zich ook op uw website bevinden, de navigatie moet zich altijd op dezelfde plaats bevinden en er hetzelfde uitzien.  Als de navigatie plotseling verandert, verandert de informatie die mensen over uw website hebben opgeslagen.  Dit verwart hen en vereist denkwerk om erachter te komen.  Doe dit niet!

 

8. Geordend

Psychologie heeft bewezen dat mensen dingen onthouden die zich aan het begin en aan het einde voordoen. Mensen vergeten vaak wat er in het midden gebeurt.  In termen van navigatie betekent dit dat u de belangrijkste dingen op de eerste plaats moet zetten met de minst belangrijke dingen in het midden.  Aan het einde moet iets belangrijks komen, zoals ‘Contact’.

 

9. Toegankelijk

Navigatie zou hetzelfde moeten werken in alle browsers, apparaten, zonder muis en voor mensen die moeite hebben met het lezen van tekst. Zo creëer je een gebruikerservaring die voor iedereen prettig is.

Dit werkt niet alleen goed in de praktijk, het is ook goed voor SEO (vindbaarheid in de zoekmachines)!

 

10. Klikbaar

Elk item in uw navigatiemenu moet klikbaar zijn.  Mensen verwachten het.  Wanneer ze op een link in een navigatiemenu klikken en er niets gebeurt, raken mensen in de war.  Verwarring leidt tot denkwerk… en denkwerk is niet goed als je wilt dat mensen zo lang mogelijk op je website blijven.

 

11. Visueel

Visuele navigatie is veel gemakkelijker te begrijpen, vooral omdat onze hersenen visuele informatie veel sneller verwerken dan tekstuele informatie.  Door duidelijke pictogrammen of afbeeldingen naast uw tekstuele navigatie-inhoud op te nemen, kan de navigatie op uw website duidelijker en intuïtiever worden.

 

12. Responsive

Mensen hebben tegenwoordig toegang tot internet via verschillende apparaten en een navigatie die alleen op één apparaat werkt, is onaanvaardbaar in de wereld van modern webdesign.  Een responsieve navigatie moet worden aangepast aan de schermgrootte, maar deze mag geen andere structuur hebben.  Als u de structuur van uw navigatie voor elk apparaat wijzigt, zullen mensen erg in de war en gefrustreerd raken.

 

13. Getest

Het testen van navigatie op websites is de enige manier om een navigatie gegarandeerd te laten werken.  Vraag daarom aan mensen om uw navigatiemenu te testen.  Dit kunnen vrienden en familie zijn, maar idealiter moeten het mensen uit uw doelgroep zijn.

Bekijk wat ze doen wanneer ze door uw website aan het browsen zijn, analyseer hoeveel tijd het hen kostte om de pagina’s te vinden waarnaar ze op zoek waren en vraag hen wat ze nadien vonden van de navigatie. Op deze manier krijg je relevante feedback die je verder kan gebruiken om de navigatie op je website te verbeteren.

 

Conclusie

De navigatie is een van de belangrijkste fundamenten van een website.  Het kan een website maken of breken, ofwel mensen aanmoedigen om door te gaan of mensen van je website weghouden.  Wees niet bang om de navigatie te veranderen – maar vergeet niet om het te testen!

Ziet uw ruimte voor verbetering in uw eigen website of navigatiemenu? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder zodat ook uw navigatie helemaal in orde wordt!