Het internetgebruik neemt elke dag wereldwijd toe – in feite gebruiken sinds 2018 meer dan vier miljard mensen over de hele wereld het internet.

Het internet biedt unieke voordelen die andere marketingmedia niet kunnen bieden: bereik, de mogelijkheid om inhoud te personaliseren en de mogelijkheid om verreikende relaties met klanten op te bouwen, om er maar een paar op te noemen.

Maar internet kan een overweldigende en allesomvattende entiteit zijn, vol met video’s, nieuwsartikelen en e-commercesites. Hoe kunt u in de drukke wereld van het internet uw bedrijf differentiëren om de juiste doelgroep te bereiken?

Het antwoord is internetmarketing.

Internetmarketing maakt gebruik van digitale kanalen, waaronder e-mail, sociale media, websites en zoekmachines, om uw ideale publiek te bereiken. In tegenstelling tot meer traditionele advertentiemedia, moedigt internet tweerichtingsgesprekken tussen uw bedrijf en uw klant aan, waardoor op de lange termijn een betere klantenbinding wordt gecreëerd. U kunt er niet omheen: internetmarketing is van cruciaal belang voor het succes van uw bedrijf in 2020.

Wat is internet / online marketing?

Onlinemarketing, ook wel internetmarketing of webreclame genoemd, is een vorm van marketing waarbij internet wordt gebruikt om reclameboodschappen aan klanten te bezorgen. Dit gebeurt via digitale kanalen, zoals zoekmachines, e-mail, websites en sociale media.

Online marketingstrategieën omvatten webdesign, SEO, e-mail, sociale media, pay per click (PPC) en andere internet gerelateerde methoden.

Laten we eens kijken naar twee afzonderlijke doelen die u met internetmarketing zult hebben, en naar de methoden die u nodig heeft om die doelen te bereiken.

Internetmarketing om nieuwe klanten aan te trekken

U kunt online marketingstrategieën gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. Om dit te doen, wil je je voornamelijk richten op betaalde social media-advertenties, zoekmachines en webdesign.

U kunt bijvoorbeeld Lookalike Audiences van Facebook gebruiken om uw boodschap onder de aandacht te brengen van een publiek dat vergelijkbaar is met uw demografische kern. Of u kunt een social media-influencer betalen om afbeeldingen van uw producten te delen met haar reeds gevestigde community. Het uitbesteden van uw sociale media kan nieuwe klanten naar uw merk of product trekken, maar voordat u dit doet wilt u marktonderzoek en A / B-tests uitvoeren om te voorkomen dat u te veel in één social media kanaal investeert.

Om nieuwe klanten aan te trekken, moet u ook een krachtige SEO-aanwezigheid behouden. Met 89% van de BusinessToBusiness-kopers en 81% van de kopers die internet gebruiken voor onderzoek voordat ze aankoopbeslissingen nemen, is het absoluut noodzakelijk dat uw bedrijf voorop loopt bij het zoeken naar gerelateerde zoekwoorden.

Een sterke SEO-aanwezigheid vertaalt zich ook in meer aankopen in de winkel – 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline aankoop, en lokale zoekopdrachten leiden ertoe dat de helft van alle mobiele gebruikers binnen één dag winkels bezoekt.

Ten slotte is het van cruciaal belang dat u tijd en middelen besteedt aan het ontwerp van uw bedrijfswebsite. Wanneer deze bovengenoemde klanten uw website vinden, zullen ze zich waarschijnlijk afgeschrikt voelen om uw merk te vertrouwen en uw product te kopen als ze uw site verwarrend of niet nuttig vinden. Om deze reden is het belangrijk dat u de tijd neemt om een ​​gebruiksvriendelijke (en mobielvriendelijke) website te laten maken.

Internetmarketing om klantloyaliteit te verbeteren

Internetmarketing is voor meer dan alleen het aantrekken van nieuwe klanten; het is ook van cruciaal belang voor het behouden van een loyaal, langdurig klantenbestand. En hoewel het vijf keer meer kost om een ​​nieuwe klant aan te trekken dan om een ​​bestaande te behouden, is dit een even belangrijk doel.

Gebruik e-mail, bloggen en social media tactieken om de merkbekendheid te vergroten, een sterke online community te maken en de klantloyaliteit te behouden. Overweeg om gepersonaliseerde e-mails te sturen naar vroegere klanten om indruk op ze te maken of hen te inspireren. U kunt bijvoorbeeld kortingen sturen op basis van wat ze eerder hebben gekocht, ze een gelukkige verjaardag wensen of ze herinneren aan aanstaande evenementen.

Om e-mailcampagnes goed te kunnen gebruiken, heeft u een e-maillijst nodig. Hieronder leest u hoe u een volledig nieuwe e-maillijst opbouwt.

U kunt sociale media gebruiken om de persoonlijkheid van uw merk te laten zien en rechtstreeks van uw klanten te horen. Overweeg om een ​​Twitter-chat te hosten, enquêtes op Instagram te plaatsen of leuke wedstrijden op Facebook te maken.

Er zijn zes strategieën die u kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat u succesvol bent in internetmarketing.

Ten eerste kunt u een gebruiksvriendelijke en mobielvriendelijke website laten maken. Het ontwerp van uw site laat de persoonlijkheid van uw merk zien en onderscheidt uw bedrijf van elk ander online bedrijf. Maar het is meer dan er alleen goed uitzien: een schonere, beter georganiseerde sitestructuur kan van invloed zijn op hoe u in de zoekmachine resultaat pagina (SERPS) scoort.

Vervolgens moet uw site worden geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit betekent in wezen dat u zoekwoord(en) kiest die betrekking hebben op uw bedrijf en die zoekwoorden opneemt in de URL, hoofdtekst, afbeeldingstekst, kopteksten en navigatiebalk.

E-mailmarketing en marketingcampagnes zijn een van de meest effectieve langetermijnstrategieën om contact te maken met potentiële klanten en merkloyaliteit te ontwikkelen.

Het schrijven van online persberichten is een extra manier om de online dekking van uw bedrijf uit andere bronnen te vergroten, wat ook een positieve invloed zal hebben op uw positie in de zoekmachine resultaat pagina (SERPS). En als een lokaal nieuwscentrum uw bedrijf dekt, ontvangt u hun publiek, dat u anders misschien niet had bereikt.

Bloggen is een van de beste manieren om een ​​groot publiek naar uw site te trekken, uw bedrijf te vestigen als een opinieleider in uw branche en te bewijzen dat uw merk zowel nuttig als actueel is.

Het schrijven van blogposts is vooral effectief om verschillende mogelijkheden te bieden om op pagina één van zoekmachines terecht te komen. Misschien staat de website van uw brillenwinkel op pagina drie van Google voor ‘brillen’, maar uw blogpost ‘Beste zonnebril van 2018’ is op pagina één, wat een indrukwekkende hoeveelheid verkeer binnenhaalt.

Wedstrijden en campagnes op sociale media zijn uitzonderlijke kansen om in contact te komen met uw online publiek, relaties met klanten aan te gaan en meer te weten te komen over de persoonlijkheid van uw koper.