Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Hoe voice search SEO verandert: optimalisatie voor sprekende zoekopdrachten

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Wat is voice search en wat is de invloed hiervan op SEO? In dit artikel geven we antwoord op deze vraag en leggen we uit hoe je long-tail zoekwoorden kunt inzetten voor voice search optimalisatie.

Wat is voice search?

Met voice search kunnen gebruikers communiceren met hun apparaat, door middel van het inspreken van boodschappen. Dit verandert niet alleen het zoekgedrag van gebruikers, maar heeft ook een grote invloed op SEO.

Gedurende de afgelopen jaren is voice search steeds populairder geworden. Dit heeft onder andere te maken met de opkomst van slimme speakers, zoals Google Home en het gebruik van mobiele virtuele assistenten, zoals Siri en Google Assistant. Hierdoor zijn gebruikers steeds meer op spraakopdrachten gaan vertrouwen voor het uitvoeren van hun online zoekopdrachten.

De invloed van voice search

Met name in sectoren als de horeca en reisbranche is voice search een belangrijke rol gaan spelen. Denk aan zoekopdrachten als ‘Vind een restaurant in de buurt’ en ‘Vind een hotel in plaats x’. Als bedrijf wil je hier natuurlijk op in kunnen spelen. Door je SEA en SEO aan te passen aan voice search, kun je deze doelgroep beter bedienen. Met name de jongere generaties hechten veel waarde aan dit soort snelheid en gemak.

Traditionele SEO-technieken zijn hierin niet meer voldoende. Voice search vereist een geheel eigen aanpak. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat gebruikers langere zoekopdrachten gebruiken wanneer ze tegen hun apparaat praten. Dit vereist een aanpassing in de content.

Content optimaliseren

Voordat je als bedrijf je content kunt optimaliseren naar spraakgestuurde zoekopdrachten, is het allereerst van belang om de intentie van de gesproken zoekopdrachten te begrijpen. Dit soort zoekopdrachten zijn namelijk over het algemeen specifieker dan traditionele zoekopdrachten en zijn in de meeste gevallen geformuleerd als vraag.

Het kan daarom heel effectief zijn om in kaart te brengen wat de veelvoorkomende vragen van de doelgroep zijn en content te creëren die hier specifiek op ingaat. Ook is het belangrijk om hierin natuurlijke taal te gebruiken, zodat dit zo veel mogelijk aansluit bij de gebruikte taal in de zoekopdracht. Om de veelvoorkomende vragen onder de doelgroep in kaart te brengen, kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

Long-tail zoekwoorden

Spraakgestuurde zoekopdrachten bestaan uit long-tail zoekwoorden. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg specifiek zijn en vaak een stuk langer zijn dan de korte zoektermen waar veel op gezocht wordt in traditionele zoekopdrachten. Omdat gebruikers vragen stellen in natuurlijke taal, spelen long-tail zoekwoorden dan ook een grote rol bij voice search optimalisatie. Wanneer je deze zoekwoorden opneemt in je content, vergroot je de kans om met een voice search opdracht in de zoekresultaten te verschijnen. Breng daarom in kaart welke long-tail zoekwoorden aansluiten bij de zoekopdrachten van de doelgroep. Hiermee kun je gemakkelijker een niche-doelgroep bereiken en meer relevante traffic genereren.

De invloed van voice search op lokale SEO

Voice search wordt veel gebruikt om lokale bedrijven te vinden of plaatselijke informatie te verkrijgen. Om ervoor te zorgen dat je als bedrijf in de lokale zoekresultaten naar voren komt, is het van belang dat de informatie op de website accuraat en up-to-date is. Denk hierbij aan gegevens als het adres, de openingstijden en het telefoonnummer. Ook kan het toepassen van zoekwoorden die relevant zijn voor de specifieke locatie, bijdragen aan de vindbaarheid in de resultaten van spraakgestuurde zoekopdrachten.

Featured Snippets

Featured Snippets zijn fragmenten die beknopt antwoord geven op zoekopdrachten van gebruikers. Deze tekst staat bovenaan de zoekresultaten en wordt ook wel positie 0 genoemd. Een zeer begeerde plek. In het geval van spraakgestuurde zoekopdrachten wordt deze tekst vaak hardop voorgelezen door de virtuele assistent wanneer ze reageren op een voice search. Om meer kans te maken om hier als website in uitgelicht te worden, is het nodig om content te maken die antwoord geeft op de meestgestelde vragen in de branche. Door deze vragen duidelijk en beknopt te beantwoorden, kun je je als website positioneren als een autoriteit en hiermee de zichtbaarheid in de zoekresultaten verbeteren.

Het belang van natuurlijke taal

Kortom, de groeiende populariteit van voice search benadrukt het belang van geoptimaliseerde digitale content in natuurlijke taal. Stem als bedrijf de contentstrategie dan ook af op natuurlijke taal. Hiermee zal je online aanwezigheid sneller ontdekt worden via spraakgestuurde zoekopdrachten.

Was dit artikel nuttig?
JaNee