Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is onderverdeeld in twee categorieën. De eerste is globale zoekmachineoptimalisatie en de tweede is lokale zoekmachineoptimalisatie. Als bedrijfseigenaar moet u het onderscheid begrijpen voordat u een online marketingaanpak kiest die geschikt is voor uw bedrijf.

 

Wat wordt bedoeld met “globale SEO”?

Global SEO, ook wel wereldwijde SEO genoemd, verwijst naar het internationaal bereiken van verschillende klanten via tal van wereldwijde zoekmachines. Afhankelijk van de landen waarop u zich richt, moet u mogelijk een website aanbieden in verschillende talen en trefwoordonderzoek uitvoeren met behulp van regionale dialecten en spreektaal.

Wereldwijde SEO heeft een formidabel probleem, aangezien de concurrentie om de gewenste sleutelzinnen- en woorden hevig is, aangezien alle websites op de wereld in grote lijnen dezelfde sleutelwoorden- en zinnen gebruiken. Hoewel het misschien een droom is om uw producten wereldwijd te verkopen, kan het zijn dat als u zich uitsluitend concentreert op de wereldmarkt dat zorgt voor een mislukking op lokaal niveau. Als gevolg hiervan moet u uw strategie grondig plannen voordat u internationale SEO nastreeft.

 

Wat betekent “lokale SEO”?

Lokale SEO is een strategie voor zoekmachineoptimalisatie waarbij de gerichte zoekwoorden worden aangepast om een ​​specifieke regio te targetten. Naast de specifieke locaties waar Google u toestaat uw informatie van uw gelokaliseerde bedrijf weer te geven (Google Mijn Bedrijf), zorgt een lokale SEO-strategie ervoor dat uw groot- of kleinbedrijf wordt weergegeven in zoekopdrachten op specifieke woorden of zinnen die door mensen die zich fysiek in de regio bevinden waar u uw dienst(en) verleent. Gelokaliseerde SEO is ideaal voor bedrijven met fysieke locaties die uitsluitend goederen en diensten leveren op bepaalde locaties, in plaats van te proberen een wereldwijd publiek te bereiken.

In het kort, als we u zouden vragen: “Kunt u uw producten of diensten leveren aan iemand die in een andere stad woont?” Als uw antwoord ‘JA’ is, kan een wereldwijd SEO-plan voordelig voor u zijn. Stel echter dat u niet over de nodige middelen beschikt om te concurreren met alle websites die dezelfde diensten of producten aanbieden. In dat geval is het raadzaam om vast te houden aan een lokale SEO-aanpak en de markt in uw regio te veroveren.

 

SEO op wereldwijde niveau versus SEO op lokaal niveau

Er is een belangrijk onderscheid tussen globale en lokale SEO. En als u het verkeerde plan voor uw campagne kiest, kunnen de resultaten enorm tegenvallen. Wereldwijde SEO richt zich op zoekwoorden en verkeer in een wereldwijde omgeving. Dit betekent dat u potentiële klanten van over de hele wereld naar uw website wilt lokken. Deze techniek heeft tal van duidelijke voordelen, waaronder het enorme verkooppotentieel als u het product of de dienst kunt leveren aan mensen die zich niet fysiek in de buurt van uw winkel bevinden.

Met dit soort SEO krijgt u echter te maken met wereldwijde concurrentie. Dit komt omdat wanneer u probeert te concurreren in regio’s die niet direct gerelateerd zijn aan het gebied waarin u zich bevindt, u het moet opnemen tegen elke andere website op de planeet die ernaar streeft datzelfde gebied te veroveren.

Als het echter om lokale SEO gaat, zal de hoeveelheid concurrentie voor de dingen die u op uw website aanbiedt buiten uw lokale gebied aanzienlijk lager zijn dan binnen het lokale gebied. Dit betekent dat als u een fysieke winkel heeft met een specifiek adres in een stad, u de gelokaliseerde elementen van het algoritme van Google kunt gebruiken om de website van uw grote of kleine bedrijf weer te geven aan klanten in die regio. Daarom, als u iets online verkoopt, kunnen mensen in die regio dat zien en producten en/of diensten kopen van u.

Als je potentiële klanten probeert te bereiken die buiten het geografische gebied van je winkel wonen, zal lokalisatie of lokale SEO je niet helpen om wereldwijde rankings te bereiken. Er zijn gevallen waarin overmatige lokalisatie van invloed kan zijn op uw wereldwijde positie, aangezien Google u mogelijk beschouwt als iemand die alleen in dat specifieke gebied zijn klanten bedient.

Global SEO richt zich op brede generieke zoekwoorden om bezoekers naar een website te leiden. Lokale SEO richt zich op zoekwoorden die zijn aangepast aan de lokale omgeving, meestal een stad, om gerichte en relevante bezoekers uit dat gebied naar de website te trekken. Het is bijvoorbeeld voordelig om de term “loodgieterdiensten” te indexeren. Het is echter onwaarschijnlijk dat het veel verkeer voor uw website genereert. Dit komt omdat zoekopdrachten naar ‘loodgieterdiensten in bijvoorbeeld Amsterdam lokale resultaten oplevert. Hoewel wereldwijde indexering veel verkeer kan genereren, is het onwaarschijnlijk dat dit tot aankopen leidt, aangezien het onwaarschijnlijk is dat consumenten zoekresultaten te zien krijgen van een ander land (met uitzondering van Google Ads).

 

Conclusie

Nu u het onderscheid tussen de twee tactieken begrijpt, kunt u kiezen voor lokale SEO als u niet wilt concurreren met veel groot- of kleinbedrijven wereldwijd. Het zal uw groot- of kleinbedrijf helpen om uw bedrijf vast te leggen van het gebied waarin het zich bevindt.