Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Hoe creëer je een effectieve landingspagina?

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Wanneer een bezoeker op je website komt, is de landingspagina het eerste wat hij of ziet. Een effectieve landingspagina is dan ook van groot belang om de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Hierdoor is de kans groter dat de bezoeker langer op de website blijft en dat hij of zij uiteindelijk daadwerkelijk overgaat tot conversie. Passende content is daarbij van groot belang. In dit artikel vertellen we je graag meer over de inhoud en doelen van landingspagina’s.

Wat is een landingspagina?

Allereerst, wat is een landingspagina eigenlijk precies? Een landingspagina is de pagina waar de bezoeker terecht komt nadat hij of zij geklikt heeft op bijvoorbeeld een zoekresultaat in Google, een advertentie of een backlink vanaf een andere pagina. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat iedere pagina op je website een landingspagina kan zijn. Toch roept dit vaak wat verwarring op. Bij een landingspagina wordt namelijk meestal uitgegaan van een pagina waar de bezoeker over kan gaan tot conversie. Deze conversie kan het aanschaffen van een product zijn, maar kan bijvoorbeeld ook het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn. De landingspagina wordt daarom ook wel conversiepagina genoemd.

Wat is het doel van een landingspagina?

In de meest ideale situatie is de landingspagina een pagina met één doel. Het is namelijk bewezen dat hoe meer keuze je je bezoeker geeft, hoe kleiner de kans is dat deze daadwerkelijk overgaat tot actie. In de ideale situatie staat de gehele landingspagina in het teken van één concrete actie en roept de content op deze pagina een duidelijke call to action op bij de bezoeker. Alle overige content die hier niet bij aansluit of de bezoeker afleidt van het daadwerkelijk overgaan tot actie, sluit niet aan bij het doel van de landingspagina.

In feite zou iedere pagina op je website als landingspagina kunnen fungeren. Het is hierbij van belang dat iedere pagina één specifiek hoofddoel heeft, met uitzondering van de homepage.

De verschillende soorten landingspagina’s

We kunnen een onderscheid maken tussen vele soorten landingspagina’s. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan sales pagina’s, waarop je je product of dienst kunt aanbieden, opt-in pagina’s, waarmee je een mailinglijst op kunt bouwen, contactpagina’s, blogs en ga zo nog maar even door.

Roep een emotie op bij de bezoeker

Om ervoor te zorgen dat een bezoeker op de landingspagina daadwerkelijk overgaat tot actie is het belangrijk om in te spelen op de emotie van de bezoeker. De juiste emotionele trigger kan er namelijk voor zorgen dat een bezoeker sneller geneigd is om over te gaan tot het nemen van actie, dan wanneer de bezoeker enkel praktische informatie voorgeschoteld krijgt. Inspelen op de emotie van de bezoeker kan door middel van psychologische trucjes, ook wel neuromarketing genoemd. Het inschakelen van een copywriter met verstand van neuromarketing is hierin een onmisbare stap.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Kort samengevat is het hoofddoel van je landingspagina dus dat de bezoeker overgaat tot actie, oftewel conversie. Om deze conversie te realiseren, is het van belang dat de landingspagina aan verschillende eisen voldoet. Zo zijn er een aantal onmisbare elementen die niet aan een landingspagina mogen ontbreken.

Onmisbare elementen op een landingspagina zijn:

  • Een aantrekkelijke header die het onderwerp duidelijk weergeeft
  • Sterke teksten, waarmee zowel op de informatievoorziening behoefte als emotie van de bezoeker wordt ingespeeld
  • Een duidelijke en heldere lay-out

Inspelen op de emotie van je bezoeker

Zoals we in de opsomming al kort vermeldden, is het inspelen op de emotie van je bezoeker van groot belang voor het realiseren van conversie. De bezoeker van de landingspagina ervaart in hun huidige situatie een bepaalde behoefte waarin hij of zij voorzien wilt worden. Hierbij komen bepaalde uitdagingen, pijnpunten en angsten kijken. Het is van belang om door middel van de content op de landingspagina in te spelen op deze behoeften en eventuele pijnpunten of angsten weg te nemen. Het gewenste resultaat wat jij met jouw product of dienst bij de doelgroep wilt behalen wordt ook wel de target state emotion genoemd. Dit is de situatie waarin je doelgroep vrij is van hun uitdagingen en in hun behoefte is voorzien.

Waarom moet je een landingspagina gebruiken?

Samenvattend kunnen we concluderen dat het nuttig is om en landingspagina te gebruiken, omdat dit het conversie percentage aanzienlijk verhoogd. Wanneer je geen gebruik maakt van specifieke landingspagina’s, worden de bezoekers aan de hand van hun zoekopdracht naar je homepage geleid, waar ze naar grote waarschijnlijkheid zullen verdwalen in alle verschillende opties die hier geboden worden en de vele links naar andere pagina’s. Dit leidt er in de meeste gevallen toe dat de bezoeker niet tot conversie overgaat en de website snel weer zal verlaten, wat tevens een nadelig gevolg voor de bounce rate van je website heeft.

Was dit artikel nuttig?
JaNee