Door de jaren heen zijn webdesign en social media steeds meer een visueel medium geworden. Het moeilijkste blijft dan altijd het vinden van stockfoto’s en het zoeken naar foto’s die uw bedrijf het beste vertegenwoordigen.

Nu is het nog belangrijker geworden dat we websites bouwen met de juiste visuals. Foto’s die logisch zijn en een doel hebben zijn een must.

En dan zijn er nog vragen als:

  1. Hoe kies ik de beste foto’s?
  2. Waar vind ik leuke foto’s?
  3. Professionele fotografie was niet inbegrepen in mijn budget.
  4. Ons bedrijf is niet  spannend genoeg voor foto’s.
  5. Ik wil mijn gezicht niet op de website.

 

Wat voor soort afbeeldingen moet ik gebruiken?

We hebben acht afbeelding categorieën samengesteld waarmee u uw gebruikers helpt bij het laten begrijpen van uw content.

 

1. Gebruik afbeeldingen die direct de aandacht trekken

Afbeeldingen die de aandacht van uw gebruikers kunnen trekken, zijn nuttig en sturen het oog van de gebruiker. Het hebben van een foto met een gezicht gericht naar een call-to-action of knop maakt gebruik van het onderbewustzijn van uw gebruiker en zorgt ervoor dat ze naar uw belangrijkste producten/diensten of call-to-action kijken.

 

2. Gebruik duidelijke, scherpe afbeeldingen.

Met de huidige Full HD, 2k en 4k-monitoren en mobiele apparaten met hoge resolutie schermen zijn afbeeldingen die uw bedrijf in het beste licht laten zien belangrijk. Het hebben van productfoto’s die duidelijk en scherp zijn, wekt de indruk dat u een hoge kwaliteit aan producten of diensten levert. Wij kunnen begrijpen dat het soms niet altijd mogelijk is vanwege het budget en de toegankelijkheid, maar wij raden ten alle tijden aan om een ​​fotosessie toe te voegen aan je marketingbudget. Achteraf ben je blij dat je het hebt gedaan.

Maar dan alsnog moet u moet voorzichtig zijn met hoe de foto de prestaties van uw website beïnvloedt. Het comprimeren van afbeeldingen en het tonen van de juiste resolutie op verschillende apparaten helpt de gebruiker en is ook nog eens optimaal voor de vindbaarheid van uw website in Google.

 

3. Afbeeldingen moeten een duidelijk doel hebben

Elke foto moet een duidelijk doel hebben. Sommige foto’s die u mogelijk opneemt, zijn mogelijk puur decoratief. Gebruik dan ook geen foto’s die niet precies laten zien wat u doet.

 

4. Afbeeldingen die iets laten zien en niet iets vertellen

Screenshots zijn een voorbeeld van het laten zien tegenover het vertellen van een verhaal bij een afbeelding. Soms is het het beste om een ​​complex idee te laten zien door het gebruik van een screenshot. Het voegt authenticiteit toe aan uw content en het helpt de gebruiker de content beter te begrijpen.

 

5. Emoties van afbeeldingen

Onderzoek toont aan dat mensen zich van nature aangetrokken voelen tot gezichten en sneller zullen reageren op gezichten op een webpagina dan wat dan ook. Foto’s van mensen die rechtstreeks in de camera kijken hebben de grootste emotionele impact op bezoekers.

 

6. Grafieken

Visuele data in de vorm van grafieken kunnen helpen bij het verklaren van een complex statistisch rapport of gegevens. Gebruikers letten op informatiedragende afbeeldingen met inhoud die relevant is voor het onderwerp. Ook onthouden we afbeeldingen in visuele vorm beter dan alleen het gebruik van woorden.

 

7. Bedrijfsfoto’s

Uw bedrijfsfoto’s zijn het belangrijkste als u uw bedrijfscultuur probeert over te brengen. Het kan helpen om op een dieper niveau in contact te komen met uw publiek.

De ‘Over ons’ pagina van bedrijven is meestal de eerste plek waar foto’s van het bedrijf of de medewerkers worden getoond. Het is namelijk zo dat gebruikers meer tijd besteedden aan het bekijken van de foto’s op deze pagina dan het bekijken van foto’s op alle andere pagina’s.

 

8. Prestatiefoto’s

Probeer een afbeelding te gebruiken die het beste het proces van uw bedrijf weergeeft. Als voorbeeld nemen we een kapper. Een kapper zou gebruik kunnen maken van prestatiefoto’s. Als een kapper begint aan het knippen van het haar maakt de kapper een foto. Vervolgens wordt er achteraf nog een foto gemaakt. Deze foto’s worden vervolgens naast elkaar getoond op de website. Bezoekers zien vervolgens direct het verschil tussen de 2 foto’s en wat het resultaat is van de knipbeurt.

 

Conclusie

Investeer in het gebruik van goede foto’s, deze kunnen namelijk een echte meerwaarde bieden voor uw website.