Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Het belang van een domeinnaam

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Wat is een domeinnaam precies en waarom is het belangrijk dat jouw website dit heeft? Wij leggen het je uit.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam, ook wel domein genoemd is de naam waarmee jouw website opgeslagen is in het Domain Name System. Hiermee is jouw website vindbaar op het internet. Een domeinnaam is altijd opgedeeld in meerdere onderdelen. Zo bestaat een domeinnaam standaard uit een naam gedeelte en een extensie. In het geval van Verbeter je website is verbeterjewebsite dus het naam gedeelte en .nl de extensie. Dankzij het vastleggen van je eigen domeinnaam, krijgt jouw website dus een eigen unieke adres.

Waarom is het belangrijk om een domeinnaam te hebben?

Er zijn meerdere redenen waarom het belangrijk is om een domeinnaam vast te leggen. Hieronder lichten we ze graag aan je toe.

Een website met domeinnaam oogt professioneler

Je domeinnaam is een belangrijk onderdeel van je online identiteit en draagt uit wat de functie van de website is. Daarnaast oogt het een stuk professioneler dan wanneer er bijvoorbeeld .wordpress in de url van de website staat. Een bezoeker zal je website in zo’n geval al snel als minder professioneel beoordelen en zal hierdoor sneller geneigd zijn over te stappen naar een concurrent die wél een eigen domeinnaam heeft.

Het is beter voor je positie in Google

Wanneer het aankomt op je positie in Google is een domeinnaam van groot belang. Zoekmachines zoals Google geven in hun ranking de voorkeur aan websites met een relevante domeinnaam. Hiermee acht Google de kans groter dat de inhoud relevant is voor de bezoeker en dat wordt beloond met een hogere positie.

Wanneer een website geen eigen domeinnaam heeft en een onderdeel als .wordpress.nl in de url heeft staan, wordt dit door Google niet als een individuele website beschouwt. Wanneer je url bestaat uit een zogenoemde subdomein, ziet Google dit als een onderdeel van alle andere websites met ditzelfde onderdeel in hun url. Hiermee ziet Google jouw website als minder relevant en dit is dus erg nadelig voor je ranking en daarmee voor de hoeveelheid bezoekers die jouw website zal genereren.

Daarentegen beloond Google je wanneer jouw domeinnaam ook nog eens een zoekwoord bevat die het onderwerp van jouw website weergeeft. Denk bij het verzinnen van een domeinnaam dus niet te ingewikkeld en zorg ervoor dat een of meerdere woorden waarop jij gevonden wilt worden, verwerkt zijn in de domeinnaam.

Een domeinnaam speelt in op de verwachting van de bezoeker

De domeinnaam is het visitekaartje van jouw website en het eerste wat een bezoeker ziet wanneer hij of zij jouw website bezoekt. Een bezoeker brengt de domeinnaam direct in verband met de inhoud en de verwachtingen van de website. Ook hierin wordt het belang van een duidelijke domeinnaam dus nogmaals benadrukt.

Mails versturen vanuit jouw eigen domein

Om de professionele ervaring compleet te maken, wil je de domeinnaam niet alleen in de url verwerkt hebben, maar ook in het bijbehorende e-mailadres. Een voorbeeld van een e-mailadres met de domeinnaam erin verwerkt is bijvoorbeeld info@verbeterjewebsite.nl. Dit oogt een stuk professioneler dan een mailadres waarin bijvoorbeeld @outlook.com of @gmail.com verwerkt zit. Daarnaast draagt het verwerken van de domeinnaam in je e-mailadres bij aan de herkenbaarheid van je bedrijf en is het tevens direct een stukje reclame.

Een domeinnaam zorgt voor herkenbaarheid

Over het algemeen geldt: hoe korter de domeinnaam, hoe makkelijker deze te onthouden is. Wanneer de url van je website bestaat uit een subdomein, is deze automatisch langer en daardoor lastiger te onthouden. Hiermee loop je bezoekers mis en verlaag je de herkenbaarheid van je website. Je wilt natuurlijk niet dat een bezoeker jouw website hierdoor niet kan vinden en per ongeluk op de website van de concurrent belandt.

Hier moet je op letten bij het bepalen van een domeinnaam

Bij het vastleggen van een domeinnaam is het handig om rekening te houden met een paar factoren. Zo is het aan te raden om de belangrijkste functie of het belangrijkste product van jouw website te verwerken in de domeinnaam. Probeer daarnaast ook de USP van jouw website in de domeinnaam te verwerken. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld 24/7 geopend, verwerk dit dan in de naam.

Zoals we net al benoemden, is het daarnaast belangrijk om de domeinnaam kort maar krachtig te houden. Als laatste punt is het natuurlijk ook van belang dat de domeinnaam de naam van jouw bedrijf bevat.

Naast de naam is uiteraard ook de extensie van de website een belangrijk onderdeel van de domeinnaam. Hierbij is het handig om in kaart te brengen welke markt(en) je met jouw website wilt bedienen. Focus je je alleen op de Nederlandse markt? Dan volstaat een .nl extensie. Focus je je op een internationale markt? Dan is het aan te raden te kiezen voor een .com extensie.

Was dit artikel nuttig?
JaNee