Je hebt het vast weleens meegemaakt.Terwijl je wat aan het scrollen bent op het internet, valt je oog op een kop die meteen je aandacht trekt. Hierdoor ben je direct geneigd om het artikel aan te klikken. Dit zonder te weten of de inhoud daadwerkelijk relevant is. Dat is de kracht van een pakkende kop. Je kunt namelijk nog zo’n goede tekst hebben geschreven, zonder pakkende titel zal het weinig mensen triggeren om het te lezen. De kop is tenslotte de eerste indruk die een lezer van het artikel krijgt.
Wil je zelf aan de slag met het schrijven van sterke koppen? Deze effectieve technieken kun je toepassen voor het schrijven van een pakkende kop.
Pakkende koppen bevatten bijna altijd een signaalwoord
Je hebt het vast weleens gezien. Koppen zoals, ‘Dit is het beste middel om snel in slaap te vallen’ en ‘Dankzij deze tips val je makkelijker af’. In deze koppen wordt gebruikgemaakt van de signaalwoorden ‘dit’ en ‘deze’. Ze verwijzen naar een middel en een tip die nog niet in de kop genoemd worden, maar geven je met de kop indirect de belofte dat je het antwoord hierop in de tekst kunt vinden. Dit zorgt ervoor dat de interesse van de lezer wordt gewekt en deze sneller geneigd is om het artikel aan te klikken.
Al wordt van deze techniek ook vaak misbruik gemaakt. Zo staan bijvoorbeeld (online) roddelmagazines bol van dit soort koppen, maar is hetgeen waarnaar ze verwijzen vaak niet of onvolledig terug te vinden in de tekst. Dit wordt ook wel een clickbait genoemd. Probeer een clickbait daarom op een eerlijke manier te gebruiken om als betrouwbare bron te worden gezien.
Gebruik korte en simpele woorden
Maak in koppen gebruik van korte, simpele woorden. Het liefst woorden die niet langer zijn dan gemiddeld zeven letters. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat deze koppen maar liefst 33 procent meer kliks krijgen, dan koppen die uit langere woorden bestaan.
Denk bijvoorbeeld aan koppen als: ‘Dit zijn de trends van deze zomer.’ Dit soort koppen zijn kort en vereisen geen concentratie van de lezer.
Bepaal je doelgroep
Voordat je je kop gaat schrijven, is het belangrijk om eerst te bepalen wie je doelgroep is. Een student bereik je tenslotte op een andere manier dan iemand in het zakenleven. Door je doelgroep in gedachten te houden kun je de juiste balans vinden tussen informatieve inhoud en vermaak. Probeer je woordkeuze en boodschap hier dan ook op aan te passen, maar onthoud hierin dat duidelijke en beknopte koppen over het algemeen beter scoren dan lange, onduidelijke koppen.
Spreek de lezer aan
Door woorden zoals ‘je’ of ‘jouw’ te gebruiken, voelt de lezer zich persoonlijk aangesproken en daardoor meer betrokken. Dit zorgt ervoor dat een lezer sneller geneigd is om een artikel aan te klikken. Zo voelen mensen zich sneller persoonlijk aangesproken met een kop als ‘Dankzij deze shampoo heb je nooit meer last van futloos haar’ dan met de kop ‘Nooit meer last van futloos haar dankzij deze shampoo’.
Een pakkende kop roept emoties op
Een sterke kop roept bijna altijd een emotie op bij de lezer. Het is tenslotte een feit dat mensen emotionele wezens zijn. Echter is er een bepaalde soort emotie die steevast tot extra kliks leidt, namelijk negatieve emoties. Er is immers weinig dat beter werkt dan inspelen op mensen hun angsten. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een kop waarin minimaal één woord met een negatieve emotie verwerkt is, tot wel 17 procent vaker aangeklikt wordt.
Ga zelf maar eens na. Koppen met termen als ‘Het aangrijpende verhaal van’ of ‘De gevaarlijkste plekken in’ wekken nou eenmaal sneller je interesse dan een statische kop zonder emotie.
Een kop hoeft niet altijd kort te zijn
Een beetje tegenstrijdig met wat we hierboven vermeldden, maar toch hoeft een kop niet áltijd kort en krachtig te zijn. In sommige gevallen kan een uitgebreidere kop namelijk ook goed werken. Een langere kop geeft namelijk meer ruimte om nieuwsgierigheid bij de lezer op te wekken. Ook biedt een langere kop meer ruimte voor het toepassen van de hierboven genoemde technieken, zoals signaalwoorden, het oproepen van emoties en het persoonlijk aanspreken van de lezer.
Pas jij deze technieken al toe op jouw website? Natuurlijk hoef je niet alle factoren in elke kop toe te passen, maar probeer het eens in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven van een volgend artikel of blogpost.