Contact? info@verbeterjewebsite.nl
3 minuten leestijd

Effectieve strategieën voor het genereren van leads

Roy Kooiman

Roy Kooiman

Eigenaar

Heb jij moeite met het genereren van leads en vind je het lastig om je potentiële klant echt goed te kunnen bereiken? In dit artikel leggen we je verschillende effectieve strategieën voor het genereren van leads uit.

Ken je klant

Wanneer je je leadgeneratie stroom wilt verhogen, is het van belang om je klant goed in kaart te hebben. Wie is jouw ideale klant? Verdiep je in je klant en breng in kaart waar hij of zij tegenaan loopt. Wat is de oplossing die jij hiervoor biedt? Wanneer je weet wat het pijnpunt van je klant is, kun je hierop inspelen bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Bij het in kaart brengen van jouw ideale klant, kan het helpen om een persona op te stellen. Een persona is een nauwkeurige beschrijving van een fictief persoon die baat heeft bij jouw product of dienst. Bij het opstellen van een persona beschrijf je kenmerken als het koopgedrag, de interesses en de demografische kenmerken van jouw ideale klant.

Vervolgens is het zaak om te weten waar jouw ideale klant zich bevindt. Op welke social mediakanalen zijn ze actief en welke plekken bezoeken ze? Zorg dat je zichtbaar bent op de plekken waar jouw prospects zich bevinden. Hierdoor kun je jouw ideale klant nog beter bereiken en wordt het gemakkelijker om leads te genereren.

Online leadgeneratie

Wanneer je website hoog rankt in zoekmachines als Google, draagt dit bij aan het genereren van leads. Hoe hoger de positie van je werksite, hoe meer bezoekers. Zorg er daarom voor dat je website SEO-technisch goed in elkaar zit, om zo de vindbaarheid te optimaliseren.

Het opbouwen van een database

Een andere effectieve manier om online meer leads te genereren, is door middel van het weggeven van content. Verleid je potentiële klanten met een online weggever, zoals een whitepaper, in ruil voor hun naam en mailadres. Deze gegevens kun je vervolgens toevoegen aan je mailinglijst, waarna je ze op regelmatige basis kunt verleiden met jouw aanbod en zo kunt overtuigen tot aankoop over te gaan.

Offline leadgeneratie

Je zou het soms bijna vergeten, maar ook offline zijn er volop mogelijkheden voor het bereiken van potentiële klanten. Door in een offline omgeving het gesprek met mensen aan te gaan, kom je erachter waar hun pijnpunten zitten en hoe jij hier met jouw product of dienst op in kunt spelen. Een geschikte plek voor het genereren van offline leads is bijvoorbeeld een netwerkevent. Hier kun je op een laagdrempelige manier gemakkelijk het eerste contact leggen en de gegevens van de lead verzamelen. Vervolgens kun je deze lead op een later moment nogmaals benaderen en het salesgesprek verder uitdiepen.

Koude acquisitie

Het benaderen van leads is natuurlijk het makkelijkst wanneer dit warme leads zijn. Dit houdt in dat je hun contactgegevens hebt verkregen, doordat zij deze ergens achter hebben gelaten. Je weet in dit geval al dat ze op z’n minst een beetje interesse hebben in jouw product of dienst. Een heel ander verhaal is het daarentegen wanneer je overgaat tot koude acquisitie. Hierbij benader je prospects waar je nog niet eerder contact mee hebt gehad en die ook nog geen interesse in jouw aanbod hebben getoond. Ze hebben in sommige gevallen zelfs nog nooit van je bedrijf gehoord. Het kan daarom met koude acquisitie moeilijker zijn om leads daadwerkelijk te converteren. Toch is het niet onmogelijk. Wel is het bij koude acquisitie extra belangrijk om je sales pitch duidelijk in kaart te hebben. Wat is hetgeen waarover je contact opneemt en waarom is dit relevant voor jouw prospect? Zorg ervoor dat je je potentiële klant direct in het begin van je verhaal weet te boeien en je de aandacht ook tijdens de rest van het verhaal vast weet te houden. Het benaderen van koude leads kan in het begin vrij lastig zijn, maar naarmate je het vaker doet, zal je zien dat het steeds makkelijker wordt en meer oplevert.

Persoonlijke benadering

Probeer in het bereiken van je leads gebruik te maken van een persoonlijke benadering. Dit maakt het voor een prospect een stuk lastiger om nee te zeggen tegen een afspraak, dan wanneer je hem of haar via een algemeen online bericht benadert. Het is voor een potentiële klant namelijk veel makkelijker om niet te reageren op een algemeen bericht dan op een persoonlijk bericht. Zet je persoonlijkheid dan ook vooral in om ervoor te zorgen dat je prospect meer over jouw product of dienst te weten wilt komen.

Was dit artikel nuttig?
JaNee