De snelheid van websites is ontzettend belangrijk en dit is waarom:

1. Laat websitebezoekers wachten, en ze zijn weg

In de begindagen van het internet waren websites over het algemeen behoorlijk traag en onhandig. Dit was deels te danken aan de infrastructuur en het feit dat veel vroege websitebouwers de neiging hadden grote sites met teveel bronnen en bloatware te creëren. Maar op dat moment in het leven van het internet was dat allemaal enigszins acceptabel. Tegenwoordig is dat wel anders.

Twintig jaar later (nu) en het is een heel ander verhaal. Tegenwoordig gebruiken er miljarden mensen online miljoenen pagina’s per dag. En grote partijen zoals Facebook en Amazon hebben de standaard gezet voor sitesnelheid, die pagina’s in milliseconden weergeven en ze constant blijven optimaliseren. Aangezien de meerderheid van de online bevolking deze grote sites bezoekt, vaak dagelijks, verwachten velen van hen dan dat de rest van het internet net zo snel werkt.

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 50% van de internetgebruikers verwachten dat een website binnen 2 seconden wordt geladen. Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat gebruikers een site verlaten die niet binnen 3 seconden wordt geladen. Het wordt nog erger, maar liefst 79% van de mensen die online aankopen doen op webshops en die problemen ondervinden met de websiteprestaties zullen niet terugkeren naar dezelfde webshop om later opnieuw een aankoop te doen. Deze duidelijke statistieken laten zien hoe belangrijk het is om een ​​snelle website te hebben.

2. Zoekmachines houden van snelle websites en belonen dat ook

Dit is niet echt een schok als je verdergaat op de bovenstaande punten. Als websitegebruikers dol zijn op snelle websites en geneigd sneller trage website te verlaten, is het in de zoekmachines het beste om sites te presenteren die snel laden om aan de behoeften van hun zoekers te blijven voldoen. Denk hierbij voornamelijk aan Google welke een aandeel heeft van 92% voor alle zoekopdrachten die worden uitgevoerd.

3. Als u Google Ads campagnes heeft draaien is sitesnelheid nog meer van belang.

Velen hebben ten onrechte aangenomen dat de laadsnelheid van pagina’s alleen van invloed is op organische zoekresultaten, dit is niet waar. Google heeft verklaard dat een bestemmingspagina van hoge kwaliteit van cruciaal belang is voor campagnes, zelfs zozeer dat het niet alleen van invloed is op de kwaliteitsscore, maar ook op de advertentiepositie en advertentiekosten. Bij het verwijzen naar de paginasnelheid in relatie tot de kwaliteit van de bestemmingspagina hebben ze in hun officiële Google Ads hulppagina’s aangegeven;

“Ervaring op de bestemmingspagina is de maatstaf die Google Ads gebruikt om vast te stellen hoe goed uw website mensen biedt wat ze zoeken wanneer ze op uw advertentie klikken. Uw bestemmingspagina is de URL die wordt geopend nadat mensen op uw advertentie hebben geklikt. Google Ads analyseert deze pagina via een combinatie van geautomatiseerde systemen en menselijke beoordeling. De gebruikerservaring die u op deze pagina biedt, beïnvloedt uw advertentierangschikking en daarmee uw CPC (Cost-per-click) en uw positie in de advertentieveiling. Mogelijk worden uw advertenties minder vaak (of helemaal niet) weergegeven als ze verwijzen naar websites die een slechte gebruikerservaring bieden.”

Hoe snel is uw website?

Wilt u weten hoe snel uw website is? Doe hier een snelheidstest.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website sneller wordt?

De snelheid van een website hangt af van vele verschillende factoren, denk aan de gebruikte technieken, programmatuur, afbeeldingen, webhosting, caching, database optimalisatie, compressie, aanroepen van externe bronnen etc. Omdat dit een vrij uitgebreid onderwerp is gaan wij dit binnenkort behandelen in een aparte kennisbank blog. Heeft u geen zin om te wachten en wilt u uw website direct versneld hebben? Neem contact met ons op, wij helpen u graag verder.