Webdesign is verantwoordelijk voor bijna 95% van de eerste indruk van een bezoeker van uw bedrijf, en een goed ontwerp kan u helpen uw verkoopcijfers te verbeteren. Daarom is het belangrijker dan ooit om modern webdesign op te nemen in uw marketingstrategie. Maar welke moderne webdesigntrends zijn er op het moment?

 

1. Witruimtes

Moderne website-ontwerpen gaat terug naar minimalisme met een golf van doelgerichte witruimte, net als in gedrukte tijdschriften. Het helpt bezoekers door de pagina’s van uw site te navigeren, van het ene element naar het andere – en het creëert een visuele hiërarchie waarin geen enkel element afleidt van het geheel.

Wanneer twee elementen dicht bij elkaar staan ​​met een kleine witte ruimte ertussen, zullen menselijke dit als één geheel beschouwen. Aan de andere kant is het zo, dat als twee elementen verder uit elkaar staan, uw ogen ze als afzonderlijk zullen zien.

Met witruimtes kunnen bezoekers de hiërarchie van uw site identificeren. En ze gebruiken witruimtes om de belangrijkste informatie op pagina’s te vinden, dus als je weet hoe je witruimte op je website moet gebruiken, kun je de gebruikerservaring van je site (UX) verbeteren.

 

2. Paginagrote headers

Full-page headers, ofwel headers die de volledige pagina bedekken zijn dé manier voor modern webdesign. Webontwerpers kunnen koptekstvariaties implementeren, maar een populaire opzet omvat het toevoegen van sleuteltekst of call-to-action (CTA) -knoppen links van de koptekst met opvallende afbeeldingen aan de rechterkant. Er zijn meerdere manieren om dit te implementeren, maar een van de meest bekende is een kop met daaronder een kort en bondig stukje tekst en een knop die je leidt naar een pagina (CTA). Aan de rechterkant staat dan vaak een afbeelding of illustratie.

3. Dynamisch scrollen

Dynamisch scrollen is een andere moderne webdesigntrend. Eén versie van dynamisch scrollen stelt verschillende scrolsnelheden in voor de voor- en achtergrond van uw site om bezoekers een 3D-effect te geven. Achtergrondvideo’s kunnen ook worden geïntegreerd in het dynamisch scrollen, waarbij de video alleen wordt afgespeeld wanneer gebruikers scrollen – en met dynamisch scrollen kunt u animaties activeren en uw afbeeldingen laten bewegen.

Als voorbeeld gebruiken we de website van Canals, bekijk het zelf op: https://canals-amsterdam.nl/

 

4. Aangepaste illustraties

Illustraties blazen uw merk en website tot leven. Als het om illustraties gaat, haalt modern webdesign inspiratie uit gedrukte publicaties en andere traditionele kunstformaten.

Steeds meer websites maken gebruik van illustraties en laten afbeeldingen eerder links liggen.

 

5. Dikgedrukte lettertype

Sans-serif- en serif-lettertypen zijn even populair als altijd, en vintage-lettertypen maken een comeback in branding.

Omlijnde lettertype en vetgedrukte letters laten hun gezichten ook op veel plaatsen zien – van merknamen tot koppen van bestemmingspagina’s.

Zorg ervoor dat u een lettertype kiest dat past bij uw merk, uw publiek en het doel dat u voor uw bedrijf heeft.

Zorg ervoor dat u ook een gemakkelijk te lezen lettertype kiest voor de hoofdtekst van alle inhoud op uw site. De leesbaarheid van uw tekst is een van de essentiële factoren bij het verbeteren van de gebruikerservaring van uw site. Een eenvoudige, bescheiden lettertype zoals Arial is een goede keuze.