Een goed ontworpen website is een waardevolle investering die inkomsten voor uw bedrijf oplevert, maar 38% van de mensen zegt dat ze een site niet zullen verkennen als ze deze onaantrekkelijk vinden. Als uw website al een tijdje niet is bijgewerkt, kan uw webontwerp onbedoeld uw bedrijf schaden door mensen bij de deur weg te sturen.

We hebben een lijst met 10 ontwerpelementen samengesteld en deze gekoppeld aan don’ts van webdesign.

1. Layout

Creëer geen rommelige lay-out

Ben je weleens een rommelige website tegengekomen? Dit betekent vaak veel verschillende kleuren en elementen die lukraak zijn ingedeeld. Zou je meer dan twee seconden op de website blijven? Waarschijnlijk niet. Dat komt omdat rommelige websites visueel verwarrend zijn; de kijker weet niet waar hij zijn aandacht op moet richten. Een goed georganiseerde lay-out leidt de kijker daarentegen waar u hem heen wilt.

2. Kleurenschema

Gebruik niet alle kleuren

Als u te veel kleuren gebruikt, zal het ontwerp van uw website falen. Kleuren hebben een sterke psychologische impact, en ze zullen de mening van een kijker over uw merk beïnvloeden. Als u niet zeker weet hoeveel kleuren u moet gebruiken, is de vuistregel dat uw ontwerp niet meer dan drie kleuren mag gebruiken.

3. Tekstplaatsing

Vul de pagina niet met lange alinea’s

Net als bij de lay-out, wil je niet dat het ontwerp vol staat met tekst. Als je lange inhoud op de website hebt, maak dan een schoon, ruim ontwerp dat de inhoud in leesbare delen verdeelt. U kunt dat doen door voldoende witruimte toe te voegen en afbeeldingen te gebruiken.

4. Zoeken en navigeren

Maak het gebruikers niet moeilijk om te vinden wat ze nodig hebben

Alles op uw website moet gemakkelijk doorzoekbaar zijn. Of het nu gaat om het aanmeldingsformulier, de “Over ons” -pagina of uw contactgegevens, lezers zouden niet meer dan een paar seconden moeten besteden aan het vinden ervan. Om het nog gemakkelijker te maken, voegt u een zoek veld toe zodat mensen dingen kunnen vinden die niet passen bij de primaire focus van de pagina.

5. Lettertypen

Gebruik niet te veel lettertypen

Een website die vijf verschillende lettertypen gebruikt, verliest gebruikers binnen enkele seconden omdat het te veel moeite kost om te lezen. Te veel lettertypen op het scherm kunnen een website er chaotisch en onprofessioneel uit laten zien. Het ideale aantal lettertypen is drie: één voor hoofdkoppen, één voor subkoppen en de derde voor de hoofdtekst

6. Afbeeldingen

Gebruik niet te veel afbeeldingen

Te veel afbeeldingen verdringen uw bericht, dus gebruik ze spaarzaam en impactvol. Onthoud dat zoekmachines afbeeldingen niet zo goed kunnen lezen, dus vertrouw er niet op om tekst over te brengen. Als u een achtergrondafbeelding gebruikt, houdt u deze onder 1 MB. Grote afbeeldingen vertragen de laadtijd van uw site.

7. Mobiele compatibiliteit

Vergeet niet te optimaliseren voor mobiel

57% van de mobiele gebruikers zal een website niet aanbevelen die niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Meer mensen browsen en winkelen op mobiele apparaten en ze verwachten dat websites geweldige mobiele ervaringen bieden. Investeer in responsive of mobile-first design, zodat u op cruciale momenten geen klanten mist.

8. Conventioneel versus uniek ontwerp

Negeer de kracht van conventie niet

Mensen zijn gewend aan bepaalde structuren en formaten op internet. Deze vertrouwdheid maakt het voor de hersenen gemakkelijker om inhoud op te nemen en beslissingen te nemen. Uw bezoekers hoeven geen detectives te zijn om erachter te komen wie u bent en wat u aanbiedt. De kracht van traditioneel webdesign is dat gebruikers in één oogopslag begrijpen waar uw website over gaat.

9. Test het uit

Vergeet niet om te testen

Als u klaar bent met het ontwerpen van de site, test u deze om er zeker van te zijn dat alles correct werkt. Gebruik meerdere apparaten om door uw website te navigeren en kijk of het doet wat het moet doen. De ervaring van een gebruiker kan variëren, afhankelijk van het apparaat type, de internetbrowser en de locatie. Probeer verschillende scenario’s opnieuw te creëren, zodat u eventuele bugs of prestatieproblemen kunt opsporen voordat ze dat doen.