5 tips voor het beheren van een webshop

Naarmate de corona maatregelen voortduren, duiken er elke dag meer en meer e-winkels op, met ondernemers die hun waren verkopen aan een reeks verschillende niches. Dit is een geweldige kans om een eigen online winkel te openen. Er is nog nooit een beter moment geweest om dit te doen – de software is allemaal voor ons beschikbaar, de markt is er en het web staat boordevol artikelen die je vertellen hoe je het moet aanpakken. Het opzetten van een online winkel is eenvoudig, als u eenmaal heeft besloten wat u gaat verkopen en hoe. Dan hoeft u alleen nog maar de dagelijkse gang van zaken te regelen. Hier zijn enkele handige tips die u zullen helpen om de effectiviteit van uw e-commerce winkel vanaf dag 1 te maximaliseren.

Word persoonlijk

Een van de dingen die dat social media doet, is een meer persoonlijke ervaring voor gebruikers creëren. Dit is een heel belangrijk aspect van online verkopen. Het personaliseren van de klantervaring zal grote voordelen opleveren als het om verkoop gaat. Persoonlijke details, zoals relevante advertenties en aanbiedingen op basis van eerder browsegedrag, bedankmails, notities bij de bezorging en shout-outs op social media zijn geweldige manieren om uw klanten wat liefde te tonen. Dit is waar kleine online winkels een voordeel hebben ten opzichte van grote bedrijven zoals Amazon met hun miljoenen klanten – dus als je de tijd hebt om persoonlijk contact op te nemen, doe dat dan altijd.

Stuur verlaten winkelwagen-e-mails

Soms verlaat een online gebruiker een winkelwagentje zonder zijn aankoop te voltooien. Zelfs bij het testen van websites kan het soms moeilijk zijn om erachter te komen waarom dit gebeurt (hoewel het nog steeds de moeite waard is om te testen of het een gemakkelijke oplossing is). Het kan zijn dat ze gewoon geen tijd meer hadden, of zich realiseerden dat ze hun creditcard niet bij zich hadden. Wat de reden ook is, het is de moeite waard om verlaten winkelwagen-e-mails in te stellen om de klant te herinneren aan het artikel in zijn/haar winkelmandje. Het kan zijn dat ze van plan waren het artikel op een later tijdstip te kopen, in dit geval kan uw e-mailherinnering hen terugsturen om de aankoop te voltooien. Als je ze er niet aan herinnert, zul je het nooit weten.

Als u merkt dat veel gebruikers hun winkelwagentjes verlaten, is het zeker de moeite waard om de analyse van uw website te bekijken en wat tests uit te voeren om te zien wat de oorzaak is. Als uw betalingsproces te langdradig is, veel formulierinvullingen vereist of als er op het laatste moment verborgen kosten verschijnen, kunnen deze uw klanten in de laatste fase afschrikken.

Gebruik een live chatfunctie

Er is één ding waar u echt niet op wilt bezuinigen als u een online winkel heeft, en dat is het bieden van voldoende klantenondersteuning. Gelukkig zijn er steeds innovatievere manieren om in contact te komen met uw klanten, zodat ze zich gehoord voelen en hun problemen worden opgelost – als ze die hebben. Met behulp van live chat helpdesksoftware kunt u klanttevredenheid, verkoop en conversies optimaliseren door een livechat knop in uw winkel te plaatsen. Het is eenvoudig, betaalbaar en een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen en loyale klanten te creëren.

Omarm social media

De klanten van vandaag verwachten meer van hun favoriete merken. Klanten bieden niet alleen geweldige producten en een naadloze online winkelervaring, maar voelen zich ook steeds meer aangetrokken tot merken die zichzelf menselijk maken door social media. Waar het vroeger een trendy maar optionele toevoeging was aan iemands marketingstrategie, wordt het nu beschouwd als een essentieel marketingkanaal en als je het online goed wilt doen, moet je het omarmen.

Het is de moeite waard om u aan te melden bij elk social media kanaal onder uw merk, zelfs als u niet van plan bent ze allemaal te gebruiken. De beste platformen om regelmatig gebruik van te maken zijn onder meer Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest – de eerste twee zijn vooral goed voor beeldposts. Zodra u deze accounts heeft, dient u de knoppen ‘volgen’ en ‘delen’ op uw webpagina’s op te nemen, zodat gebruikers het gemakkelijk kunnen zien en verspreiden.

Social media is een ideale plek om nieuws, speciale aanbiedingen, updates en posts achter de schermen te delen en om interactie van klanten te verkrijgen.

Orderafhandeling uitbesteden

Als uw online winkel eenmaal actief is en u klanten heeft, wilt u geen tijd meer verspillen aan het kopen en opslaan van inventaris, alles inpakken en naar het postkantoor slepen. Om deze reden kiezen veel eigenaren van e-winkels ervoor om met een betrouwbare dropshipping-handelaar samen te werken om de orderafhandeling voor hen af ​​te handelen.

Een dropshipper slaat de inventaris op, zorgt voor al uw verzending en verpakking, en past uw eigen branding toe op de verpakking, zodat het voor de klant lijkt alsof de bestelling van u komt. Wanneer u bestellingen via uw website ontvangt, geeft u deze eenvoudig door aan uw dropshipping-leverancier, die ze voor u afhandelt. Uw totale winst is wat de klant betaalt minus de kosten die door uw dropshipping-leverancier worden opgegeven.

Klanten zijn ongeduldige mensen en ze willen dat hun bestellingen snel en veilig worden verzonden. Door deze kant van uw bedrijf uit te besteden aan een professional, bespaart u tijd en moeite en zorgt u ervoor dat klanten hun bestellingen snel ontvangen.